Donna.hu - Bagoly vagy pacsirta vagy?




Már pitymallatkor kipattansz az ágyból és üdén frissen a lovak közé csapsz, viszont este 10-kor már álmosan nyúlik a szád? Netán azok közé tartozol, akiknek meg se kottyan hajnal háromig kuvikolni, ám a déli harangzúgás előtt képtelenség kirobbantani az ágyból?

Röviden: pacsirta vagy bagoly típus vagy? Az, hogy a reggel vagy az éjjel aktívak táborát gyarapítod-e, az egészségedre is kihat. Többek közt a derékbőségedre, a fájdalomtűrő képességedre, a termékenységedre és a depresszióra való hajlamodra.


A génjeidben van

Ideig-óráig sikerülhet leküzdeni természetes alvásritmusod, ám elég egy hét szabadság és az máris visszaáll a számodra legoptimálisabb szintre. Amikor pedig beáll az optimum, észrevehetően jobban érzed magad, még akkor is, ha közben fárasztó napokat tudhatsz a hátad mögött.

A kutatók szerint az ok a génjeinkben keresendő. Nevezetesen a Period-3 nevűben, melynek a Surrey Egyetem koponyái két változatát azonosították, egy hosszút, ami a pacsirtákban található meg és egy rövidet, ami a baglyokban. Az extrém korán kelők mind a két szülőtől a hosszú változatot örökölték, a nagyon későig fennmaradók pedig apai és anyai részről is a rövidet. A többségünkben vegyesen van jelen a hosszú és a rövid verzió. Például akkor, ha természetesen koránkelők vagyunk, ám miután kikelünk az ágyból jó ideig nem tudunk még reggelizni.

A pacsiták fáradékonyabbak

Ha a nappal együtt kelsz akkor is, ha nem muszáj, akkor a kora esti órákra már érzed, hogy nem vagy éppen a teljesítőképességed csúcsán. Este 10 óra körül meg már végképp hagyjon mindenki békén, vár az ágyad.

Amennyiben a baglyok táborát gazdagítod, akkor a napod indul nehezebben, de ahogy közeledik az éjszaka, úgy válsz egyre éberebbé. Még, hogy éjfél előtt fellőni a pizsama csillagot? Nem! Jó, ha hajnal kettőkor „le lehet lőni”...

A baglyok éhesebbek

Az igazi pacsirták ébredés után legkésőbb fél órával már boldogan majszolják a reggelijüket, a baglyoknak ez nem megy olyan könnyedén. „Úgy találtuk, ez jól jelzi, hogy valaki reggeli vagy esti típus-e.” - mondja a Loughborough Egyetem Alváskutatási Központjának professzora, Jim Horne.

Az ok valószínűleg az, hogy a beépített óránk hatással van az anyagcserénkre.

A baglyok ugyan reggel órákig elvannak élelem nélkül, ám éjjel hangosan korog a gyomruk. Egy nemrégiben elvégzett kutatás szerint az éjjel éberebbek az esti róákban több mint kétszer annyi kalóriát fogyasztanak el, mint a koránkelők.

Az éjjeli baglyok így általában terebélyesedő idomokkal küzdenek. Az ok nem pusztán a kései lakmározás, hanem az is, hogy mivel nem tudnak korán elaludni, reggel viszont a munka miatt leginkább korábban kell kelniük, mint az számukra ideális lenne, alváshiányban szenvednek. Ez pedig felborítja a hormonháztartást, amitől nő az éhségérzet.

A túlsúly cukorbetegéghez, metabolikus szindrómához vezethet, illetve a nyakon lévő zsírpárnák következtében alvási aponé is kialakulhat, ilyenkor akár 10 másodpercig is kimaradhat a légzés éjjel.

A pacsirtákat jobban fenyegeti a rák

Egyes kutatások eredményei arra engednek következtetni, hogy bizonyos rákfajták, mint a mellrák és a végbélrák kialakulásának nagyobb a veszélye a pacsirta típusúaknál. Úgy fest, hogy a Period-3 gén rövid változata hozható összefüggésbe a jelenséggel, amiből az extrém koránkelőknek 2 van.

Más elméletek szerint a válasz a melatoninban keresendő, ami alváskor termelődik. Mivel korán kelnek, kevesebbet állít elő a szervezetük ebből az antioxidánsként viselkedő hormonból, ami vélhetően segít megelőzni a rákos sejtek elburjánzását.


A baglyoknak jobban fáj

Negyven éves kor felett egyre többet fáj itt, meg ott, gyakori, hogy sajgó, merev ízületekkel ébredünk. Hajnali négy körül a szervezetünk gyulladásgátló anyagokat termel, melyeknek a hatása még tart, ha korán pattanunk ki az ágyból, ám ha későn, akkor már nem.

A korral egyre pacsirtábbá válunk

Régebben tipikus bagoly voltál, ám ahogy telnek az évek, úgy tolódsz el a pacsirta irányba? Nem meglepő. Tinédszerként a többségünk még inkább kuvik üzemmódban éli napjait. A kutatások kimutatták, hogy a kamaszok számára az lenne a legideálisabb, ha 10-kor kezdődne az iskola. Nem azért, mert lusták, hanem mert a biológiai órájuk génektől függetlenül így működik. Azonban az iskolákban 8-kor csengetnek be. Így nem csoda, ha a középiskolások szombatra zombik. Hagyjuk őket aludni akár délig is, ez a korszak el fog múlni.

Aztán felnőttként beáll, hogy pacsirták vagy baglyok vagyunk-e, majd jön a már említett eltolódás. Ezt az időseknél gyakran depresszióként diagnosztizálják, mivel a hajnalban ébredés az állapot egyik tipikus tünete. Ha te is ebben a ciőben jársz, és zavar, hogy túl korán ébredsz, akkor este kilenc körül igyál meg egy könyedebb kávét, így tovább tudsz fennmaradni, és olyan 1-2 hét utána az ébredésed is későbbre tolódik.

 

Cikk hivatkozása: http://donna.hu/articles.php?act=view&id=10430