hirdetés
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Fény, fény, fény

 

Még javában a délutáni órákban járunk, mikor a szürkület már elkezdi beborítani a világot, és hamarosan ugyanekkor már „öreg” este lesz. Néhány hónapig csupán álmodozhatunk majd róla, hogy vacsoraidőben még ne kelljen felkapcsolni a lámpát.

 



Mint mindennek, a hosszú estéknek is megvan a maga romantikája. Ilyenkor egy kicsit megpihenhetünk, többet törődhetünk magunkkal, párunkkal, a családdal, de sétálhatunk is egyet az éjszakai világításban gyönyörködve. Sajnos azonban sokan kevésbé szívmelengető dolgokról tudunk beszámolni.

Kicsit szomorkás a hangulatom…

Az októberi aranyló napsütésben még nem érezzük, de ahogy szürkébbre fordulnak a nappalok, hamarosan érezni fogjuk, hogy energiáink nem égnek olyan fokozott lánggal, hogy az ágy a szokottnál jobban húz minket reggel, egész nap ásítozunk, fáradtak vagyunk. Mindehhez sokunknál enyhe kedvetlenség is társul, nehezebben jövünk lázba, közömbösebben szemléljük a világ dolgait. Akár depresszióssá is válhatunk.

Az ok: a napfény hiánya. A természetes napfény ugyanis szervezetünk számos funkcióját szabályozza, a vérnyomástól kezdve az anyagcserén át az álmosságért felelős melatonin nevű hormon mennyiségéig. Utóbbiból annál több termelődik, minél sötétebb van. Tulajdonképpen lassabb üzemmódra kapcsol a szervezetünk az év „sötétebb” szakában – csakhogy a mai modern világban nem tudjuk az élettempónkat hozzálassítani ahhoz, amire a testünk felkészült.

Távozz tőlem rosszkedv!

…vagy ne is uralkodj el rajtam!

Odafigyeléssel sokat tehetünk annak érdekében, hogy a téli levertség, depresszió ne kerítsen minket a hatalmába. Az egyik legegyszerűbb módja, ha az idő naposra fordul, akkor annyit legyünk kint, amennyit csak lehet vagy menjünk el fényterápiás kezelésre. Emellett étkezzünk egészségesen, kényeztessük magunkat meleg italokkal, gondoskodjunk róla, hogy ne fázzunk át, és a TV merev bámulása helyett találkozzunk inkább a barátainkkal, vessük bele magunkat egy új hobbiba. Egyszóval, se fizikai, se mentális szinten na hagyjuk, hogy kedvünket szegje a napfény hiánya.


 

Játsszunk a fényekkel!

Ugyan a természetes napfényt nem pótolja, hangulatunk fokozásában mégis nagy szerepet játszik otthonunk megvilágítása.

Azokban a helyiségekben, ahol többet tartózkodunk, ahol aktívabb tevékenységeket végzünk, erősebb fényű világítás javasolt. Manapság már nagyon jó fényerősségű, ám ugyanakkor energiatakarékos, hosszú élettartamú izzókat is kaphatunk, melyek fénye némileg még hasonlít is a természetesre. Ebben az esetben is igaz, hogy olcsó húsnak híg a leve, tehát ha hosszútávon gondolkodunk mind az egészségünk, mind a pénztárcánk szempontjából, akkor érdemes kicsit többet kiadni a minőségért.

A mosogatótól, az íróasztalunktól se sajnáljuk a fényt, hacsak nem akarunk minél hamarabb szemüveget és kiadós fejfájást. Ezeknek a területeknek a megvilágítását külön lámpával oldjuk meg, melyeket ha nincs rájuk szükség, egész egyszerűen lekapcsolhatunk.

 

A ragyogó fény azonban nem mindenütt előnyös a lakásban. A hálóban például zavaró lehet, nem tudnunk tőle ráhangolódni a pihenésre. Jó megoldás a szabályozható erősségű lámpa, vagy a spotlámpák, beépített LED-ek, az ernyős lámpák, de az állólámpák is különleges hangulatot varázsolhatnak a helyiségbe, ahogy a fényük visszatükröződik a plafonon. Arra ügyeljünk, hogy a világítás lehetőleg ne vessen erős árnyékokat, hiszen ez megbontja a harmóniát, amire nagy szükségünk van az év ezen szakaszában.

Ha pedig éppen nincs kedvünk semmilyen mesterséges forráshoz, de szeretnénk melengető, romantikus hangulatot varázsolni magunk köré, akkor a gyertyák, mécsesek fényével érhetjük el ezt, azonban arra ügyeljünk, hogy a közelükben ne legyen éghető anyag, illetve, hogy ne hagyjuk magukra felügyelet nélkül ezeket a tüzes fényforrásokat.

 

 
 
Keresés
 
hirdetés
Ajánlott oldalak