hirdetés
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Szeretnéd látni az unokáidat?

Csukd be a szemed, és próbálj meg segítség nélkül eljutni a szoba másik végébe. Ugye mennyivel lassabban haladsz, mint rendesen? Netán belerúgtál az asztal lábába? Sajnos még ha fiatalon tökéletesen is látjuk magunk körül a világot, semmi se garantálja, hogy a kor előreheladtával nem veszítjük el részben vagy ne adj’ isten egészben a szemünk világát. Számtalan tényező játszik szerepet abban, hogy ez bekövetkezik-e, többek közt az is, hogy mindent megteszünk-e lelkünk tükreinek a hosszú távú egészségéért.


Mozduljunk meg

A mozgás egészségünk fő kulcsa, és ez alól a látásunk se kivétel. A Wisconsini Egyetem 2006-os tanulmánya szerint azoknál a középkorúaknál, akik hetente három vagy annál több alkalommal edzettek 70%-kal csökkent a korral összefüggésbe hozható makula-degeneráció kialakulásának a veszélye. A betegség, mely tulajdonképpen a sárgafolt (macula) ideghártya sejtjeinek a pusztulását jelenti nem vagy csak részben gyógyítható, nem szabad hát elintézni egy vállrándítással, hogy ha esetleg kialakul, akkor majd foglalkozunk a problémával.

Antioxidáljunk

Antioxidánsok, antioxidánsok, antioxidánsok – már szinte a csap is ezt mantrázza. Mi meg persze kezdünk ráunni, hogy mindenütt azt tanácsolják, antioxidáljunk. Ez azonban mit sem változtat azon, hogy a C- és az E-vitamin, a lutein, a zeaxanthin, a cink és az esszenciális zsírsavak (omega-6 és omega-3) kulcsfontosságú tápanyagok szemünk egészségének megőrzésében, és így például a szürke hályog vagy a már említett makula-degeneráció kialakulásának a megelőzésében, késleltetésében.

Árnyékoljunk

Már az ovisok is jól tudják, hogy a nap sugarai nemcsak kellemes meleget árasztanak, hanem sajnos betegek is lehetünk tőlük. Arra azonban még mindig nem figyelünk eléggé, hogy nemcsak a bőrünk, de a szemünk is megszenvedi az UVA és UVB sugarakat. Hatásukra nő a szürke hályog kialakulásának az esélye. Nem elég pusztán napszemüveget hordanunk, arra is érdemes odafigyelni, hogy  véd-e a szóban forgó sugaraktól. Ha szemüvegesek vagyunk, akkor pedig kérjünk UV szűrő réteggel ellátott lencséket. Az így elérhető védelmet még tovább fokozhatjuk, ha ellenzővel ellátott vagy széles karimával rendelkező sapkát, kalapot viselünk.

Ne füstölögjünk

A dohányzás számos igencsak súlyos egészségügyi következményt vonhat maga után. Ezek közt találhatók a már említett krónikus szembetegségek is. A jó hír, hogy ha leszokunk, akkor a cigarettázás káros hatásait idővel szinte teljes mértékben képes „kiheverni” a szervezetünk – ne habozzunk hát, tegyük le minél hamarabb a „tüdőropit”!


Tartsuk kordában a vércukrot és a vérnyomást

A vércukor-szint és a vérnyomás ingadozása a retina hajszálereire jelentenek fokozott veszélyt, melyek ha sérülnek, akkor látáscsökkenés, teljes vakság léphet fel. A cukorbetegséggel küzdőknek és a magas vérnyomástól szenvedőknek többek közt ezért is érdemes kordában tartani az értékeiket, illetve javasolt számukra a rendszeres szemészeti vizsgálat.

Pihentessük a szemeinket

Szemeinket nem végtelen monitorbámulásra tervezték, és az evolúció egyelőre még fényévekre van attól, hogy utolérje a technikai fejlődésünket. Korlátozzuk hát a gép előtt töltött időt, ha pedig huzamosabb ideig kell monitor előtt ülnünk, akkor 20 percenként 20 másodpercen keresztül nézzünk egy tőlünk nagyjából 6 méterre lévő pontra, például egy képre a falon, vagy esetleg kukucskáljunk ki az ablakon.

Ha teljesen egészségesek vagyunk, akkor is rendszeresen ellenőriztessük szemeink állapotát. Számos elváltozás a kezdetek kezdetén ugyanis nem okoz tüneteket. Ha még ebben az állapotban kapják el a szakemberek a betegségeket, akkor gátat lehet nekik vetni, le lehet lassítani a kibontakozásukat, mielőtt még ellopnák a szemünk világát.

 

 
 
Keresés
 
hirdetés
Ajánlott oldalak