hirdetés
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Így nevelj boldog gyereket!

Sokféleképpen elérhetjük, hogy boldog, kiegyensúlyozott felnőttet neveljünk gyermekünkből, viszont a tudomány is hozzá tudja a szülőket segíteni ehhez néhány jó tanáccsal. Íme tíz tudományosan megalapozott jó tanács a boldog gyerekkorért.

 


 

10. LOL - a viccek segítenek.


Lazítsunk egy kicsit. Ha már csecsemőkorában alkalmazzuk a humort gyermekünk nevelésében, az a kutatások szerint a későbbiekben a társas érintkezések során is hozzájárulhat sikeréhez. A viccek olyan környezetet teremtenek, amelyben a gyerekek megtanulnak kreatívan gondolkodni, jobban kezelik a stresszhelyzeteket és később könnyeben ismerkednek. Nyugodtan játsszunk udvari bolondot - gyermekünk később még hálás lesz érte.

 

9. Legyünk pozitívak


Ebben valójában semmi meglepőt nem találunk: azok a szülők, akik rendszeresen negatív érzelmekkel bombázzák gyermeküket, egészen biztos, hogy agresszív óvodást nevelnek. Ez azért gond, mert ötéves korra teszik pszichológusok azt az időszakot, amelyhez a későbbi, felnőtt életben való agresszivitás is köthető (amely akár a partnerkapcsolatokban is megjelenhet). Próbáljuk megtörni az ördögi kört, hosszútávon sokat segítünk ezzel a gyermekünkön.

 

8. Tudatos önsajnálat


A szülőkben való bűntudat keltésére igazából külön iparágak épülnek. Ettől függetlenül az önsajnálat nem mindig rossz dolog, hiszen ennek segítségével fejlesztjük ki magunkban azt a képességet, hogy gondolatainkat és érzelmeinket rendszerezve megóvjuk magunkat attól, hogy ezek elsodorjanak bennünket. Ahhoz is hozzásegíthet minket, hogy felismerjük azokat a tényezőket, amelyek saját rossz közérzetünk okozói.

 

7. Hagyjuk, hadd menjenek


Amikor a gyermekek kirepülnek a családi fészekből, ne próbáljuk őket visszatartani. Általában az egyetemista lét környékén következik ez először be. Felmérések azonban kimutatták, hogy a túlságosan irányító, őrködő szülők gyermekei hajlamosak leginkább a szorongásra és válnak elutasítóvá az új élmények, dolgok iránt. Persze nem kell kikapcsolni a telefont, ahogy a csemete kilép a küszöbön, viszont talán érdemes visszavenni, ha azon kapjuk magunkat, hogy a pszichológiaprofesszorral vitatkozunk arról, miért csak kettest adott egyetlen kicsi gyermekünk legutóbbi zárthelyijére.

 

6. Foglalkozzunk saját párkapcsolatunkkal


A gyermek születése ne legyen egyben azon dátum is, amikor megszűnik egymás számára a férj-feleség szerep és a gyerekre hivatkozva hanyagolni kezdjük párunkat. A Child Development (gyermekfejlődés) c. folyóirat 2011 májusában közölt egy tanulmányt, mely szerint a problémás házasság alvási problémákat okozhat, mire a gyerek 18 hónapos lesz. A stresszes otthon pedig nagyban hozzájárul az éjszaka álmatlanul való forgolódáshoz.

 

5. Figyeljünk oda a mentális egészségünkre is


Ha a depresszió jeleit észleljük magunkon, akkor saját és gyermekünk érdekében keressük szakember segítségét. Kutatások során azt figyelték meg, hogy a depressziótól szenvedő édesanyák lassabban reagálnak gyermekeik igényére, sőt, az ilyen környezetben felnevelt gyermekek stresszre való hajlama is megnő. Nem túl szép kilátások, viszont a szakemberek szerint a helyes gyermeknevelés még akkor is elsajátítható és alkalmazható, ha az édesapa vagy az édesanya saját mentális egészsége miatt szakember kezelése alatt áll.

 

 

 

4. Édesanyák, legyenek jók a fiukhoz!


2010-ben végezték el azt a kutatást, melynek eredménye arról tanúskodott, hogy a fiúk számára későbbi megfelelő viselkedésük szempontjából létfontosságú az édesanyjukkal való szerető, törődő kapcsolat - fiúk esetében sokkal jobban számít, mint lányoknál. Mivel a gyermekek a viselkedési mintákat elsősorban saját szüleiktől tanulják el, így értelemszerűen a jó apa/anya, férj/feleség kapcsolatot látó gyermekek ezt a pozitív mintát viszik majd tovább is.

 

3. Kezeljük lazán a visszabeszélést


Azok a tinédzserek, akik rendszeresen visszaszólnak szüleiknek, rendszerint jobban elutasítják a társaiktól érkező kényszerviselkedési mintákat. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy gyermekünk akkor lesz talpraesett, ha ellenséges viszonyt ápol szüleivel, sőt, a szülő-gyermek közötti biztos kapcsolat és támogatás inkább arra bátorítja a gyermekeket, hogy ne akarjanak mindenáron társaiknak megfelelni.

 

2. Ne a tökéletesség lebegjen a szemünk előtt


Senki nem tökéletes, úgyhogy mi szülőként se próbáljuk ezt a rendkívül magasra tett lécet megugrani. Egy 2011-ben közzétett kutatás azt támasztotta alá, hogy a tökéletességre törekvő szülők jóval stresszesebbek és kevésbé magabiztosak, mint azok, akik tisztában vannak saját korlátaikkal és nem hagyják, hogy mások elvárásai irányítsák tetteiket.

 

1. Végül, de nem utolsósorban: ismerjük meg saját gyermekeinket


Mindenki tudni véli, mi a tuti tipp a gyermeknevelésre. Persze mindig kiderül, hogy nincsenek biztos módszerek; a legjobban azok boldogulnak, akik nevelési stílusukat saját gyermekük személyiségéhez igazítják - a 2011. augusztusi Journal of Abnormal Child Psychology c. folyóiratban leírt kutatás szerint a gyermekek a merev, konok nevelési stílus miatt később kétszer annyira lesznek hajlamosak depresszióra és szorongásra. Vannak olyan gyermekek, akik jobban igénylik apa és anya felügyeletét, de ha túlzásba esünk az "őrködéssel", azzal akaratlanul is hasonló mértékben okozhatunk kárt. A legjobb az, hogy segítségünk jellegét és annak mértékét gyermekünk jelzései alapján alakítjuk.

 
 
Keresés
 
hirdetés
Ajánlott oldalak