A kabbala

2009. 08. 14.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.

Először is: a kabbala nem függ össze a szerencsehozó tárggyal, amit kabalának nevezünk. Nem is különálló vallás, hanem a zsidó vallás része, a zsidó vallás bölcsességét nevezik kabbalának. Egy magas beosztású zsidó pap szerint, amit a hollywoodi sztárok csinálnak, az nem igazi kabbala, mert kabbalista csak az lehet, aki zsidónak született, ezt a vallást pedig nem lehet felvenni, csak beleszületni (betérni lehet, de az egy hosszas tanulás és felkészülés után lehetséges csak).

Ezen a ponton kissé ellentmondás áll fent, sok helyütt ugyanis azt írják, hogy a kabbala a zsidó vallás évezredes bölcsessége, amit bárki magáévá tehet és követhet. A kabbala ugyanakkor nem vallás, pusztán maga a bölcsesség. Tehát akkor ott Hollywoodban milyen egyháznak is a tagjai Madonna és a többiek? Talán ők maguk sincsenek tisztában a piros karszalag jelentésével?

A kabbala a zsidó miszticizmus egyik legrégebbi formája. Arra a tudásra épül, amit Mózes kapott a sínai hegyen az Úrtól. A kabbala szó a héber lekabel-ből származik, aminek a jelentése: kapni, vagy az, amit kapunk, más értelmezés szerint jelentése: hagyomány. Hosszú ideig táplálkozott a nyugati mágia a kabbala alapjaiból, hogy csak egy példát hozzunk: a számmisztika eredetileg a héber vallás jellemzője volt. A betűket átírni számokká, és a számértéknek jelentést tulajdonítani egyértelműen innen származik, a héber betűk ugyanis egyúttal számokat is jelentenek. Ebből a tudásból jött a következtetés, hogy a 666 a gonosz száma – Néró nevének számbeli leírása.

A kabbala ókori eredetű zsidó misztikus tudomány, titkos bölcsesség, amelynek segítségével az ember közelebb kerülhet Istenhez és jobban megértheti a világot valamint önmagát. Elvégre az Isten által teremtett világban minden mindennel összefügg, az ember teste a fizikai világmindenség kicsinyített mása, lelke pedig Isten ajándéka, szellemi világának kis része. Isten a tíz szefira közvetítésével tart kapcsolatot az érzékelhető valósággal, általuk juthatunk el Hozzá, és egyúttal önmagunkhoz. A Tíz szefíra a következő:

Keter: Legfelsőbb Korona, Tiszta Önvaló, Abszolútum, Oszthatatlan Teljesség, Örök Ok, Fénynél is Fényesebb Sötét, Értelem feletti lényegiség. Hokhma: Transzcendens Atya, Isteni Gondolat, Az Isteni Emanáció Bölcsesség Kivetülése, Első Cselekvő Ok, Egyszerre Fényes és Sötét, Dolgok Tiszta Léte. Bina: Tiszta Befogadóképesség, Az Önvaló Intelligenciája, Érthető Fény, Legnagyobb Bölcselet, Egység a sokaságban, Önmagában Nyugvó Üdvösség. Heszed: A Teremtő Határtalan Irgalma, Kegyelem, A Jóság Irgalma, Szakrális Boldogság, A Kozmikus Természet Rendje, Isten Teremtő, Megváltó Jelenléte. Gevura: Isten Teremtő Akaratának Kifejeződése, Egyetemes Ítélőerő, Az Összpontosítás Princípiuma, Minden Dolog Szigorú Mértéke, Isten Ítélete. Tiferet: A Szépség Formái, Ősforrás, Mindenen Átható Erő, Ideasugárzó Erő, Archetípusok Eredendő formái, Isten Lehetőségeinek Teljessége. Necah: Kiterjedő Manifesztáció, Soha Ki Nem Apadó Áramlás, A Tiszta Élet Végtelen Folyama, Az Összes Manifesztálódott Világ Létrehozója. Hod: A 22 Szellemi Archetípus (betű) Fénycsóvái, Kabbala, Isteni Dicsőség, Minden Szikra Szétválasztója. Legnagyobb Bölcsesség, Tiszta és Megváltó Fény. Jeszod: A Kozmikus Létezés Alapja, Örök Aktus, Örök Aktivitás, Isten Teremtő, Megvilágosító Aktusa, Mozgás, Ritmus. Malkhut: A Kozmikus Létezés Tárgyiasulása, Isten Királysága, A Legfelsőbb Alászállása, Isten Valódi Jelenléte, Kozmikus Befogadóképesség. (Késmárki László: Kabbala)

A kabbala három főműve:

• Az alkotás könyve, azaz a Széfer Jecira amelyet a hagyomány valamennyi mű közül a legrégibbnek tart, de valószínűleg a 6. vagy a 10. században keletkezett. • A ragyogás könyve, vagyis Széfer Hazóhár, amely a Tóra és néhány más bibliai könyv misztikus magyarázata. A hagyomány szerint Simon bar Joháj műve, aki ezt akkor írta, amikor a rómaiak üldözése elől, fiával együtt egy barlangban rejtőzködött 13 éven át, kb. a második század környékén.  Sokan úgy vélik, hogy ez nem igaz, a mű valójában a 13.századbeli Spanyolországban született. • A világosság könyve, alias Széfer Habahír, amelyet Jichák Szagí-Nehor, vagyis a Nagyfényű (= Vak) Izsák írt a 11. században.

A kabbalát a gyakorlatban is lehet használni, a hívők szerint a héber szavaknak gyógyító erejük van, ezen szavak megfelelő technikával történő kiejtése gyógyító információt küld a neki megfelelő testrésznek. A kabbala tanításai szerint minden összefügg mindennel, ezért mi magunk irányítjuk az életünket, ezen bölcsességek segítségével.

Kapcsolódó anyagok:

$$4309$$

$$570$$



Szerző

donna.hu



Scroll to Top