A mese jelentősége a kisgyerek életében

2008. 12. 16.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.
Arról a varázslatos világról van szó, ahol a kicsi, a gyenge, a kiszolgáltatott, rettenthetetlen hőssé válik, és ahol az elnyomottat az elnyomó elleni harcában minden és mindenki segíti. A „hol volt, hol nem volt” világában a mese szereplői csodálatos kalandokba keverednek. Kapcsolatba kerülnek törpékkel és óriásokkal, jó és rossz tündérekkel, kicsi és félelmetes állatokkal, gazdag és szegény emberekkel. Az állatok, növények, tárgyak megszólalnak, emberi tulajdonságokkal, és képességekkel rendelkeznek. A mese mindkét válfaja – a népmese és a modern mese – egyaránt kedvelt a gyermekek között. A népmese világa a maga szereplőivel, tárgyaival, sajátos törvényszerűségeivel felfogható a kisgyerek számára. Otthonosan mozog ebben a világban. Kedvelt ismerősök veszik körül, akik vele éreznek, kedvére cselekednek, az ő nyelvén beszélnek. Elcsodálkozik a fordulatos eseményeken, megnyugszik örömet nyújtó megoldásaink.

A kicsik kedvelik a modern meséket is. A népmeséből ismert szereplők, helyzetek mellett találkoznak bennük mai szereplőkkel, mai helyzetekkel, a technika vívmányaival. Eligazodnak ebben a mesevilágban is. Jelentős meseíróink biztos kézzel ötvözik egybe a különböző meseelemeket, sehol sem törik meg a mese varázsát.

Mit vegyünk figyelembe, amikor mesélünk? Elsősorban azt, hogy milyen fejlettségi szinten áll a gyermek. Milyen tapasztalatai, ismeretei vannak, mit ért meg, mire kíváncsi. Miről meséltek, beszélgettek, milyen kapcsolatban voltak vele. Mindez alapvető. Ezek után lehet csak azt figyelembe venni, hogy a hasonló korú gyerekeket mi érdekli, ők mit tudnak, velük szemben milyen követelményeket támasztottak.

A családban, ahol a szülők, testvérek, hozzátartozók kerülnek kapcsolatba egymással, vagy mindig ugyanaz, vagy mindig más foglalkozik a gyermekekkel. Tőlük, irodalmi ismereteiktől, műveltségüktől és nem utolsósorban a gyerekekkel kialakított kapcsolatuktól függ, hogy miről és hogyan mesélnek.

„a mese gyöngysorából külön-külön raktam nyelvem alá az ékszeres szavakat”- írja Sütő András.

A gyermek egy idő után megtanulja, hogy kitől milyen mesét várhat. Ez befolyásolja a közeledésében is. Ha gyakran hall irodalmilag értékes meséket, ezeket kedveli meg, és amikor majd önállóan is olvas, akkor is ezeket választja. A sok mese, a gazdag irodalmi élmények fokozatosan olvasó emberré nevelnek, olyanná, akinek a könyv nem csupán ismeretforrást, hanem esztétikai élményt is jelent.

A következő részben a különböző életkorokhoz kötődő mesetípusokról olvashattok, és segítünk abban is, hogyan meséljetek kicsiteknek.

Kapcsolódó anyagok:

$$2110$$



Szerző

donna.hu



Scroll to Top