Az egyik legnagyobb magyar vállalat benzinkútjain le lehet majd adni a használt sütőolajat. A rendkívül környezetszennyező anyag így nem kerül a kommunális hulladékba, ami már önmagában fontos szempont, de a gyűjtőpontok szervezői továbbléptek: a „fáradtolaj” újrafelhasználásra kerül, biodízel készül belőle, és ezt biokomponensként bele fogják keverni a kutakon árult dízelüzemanyagba.
A MOL és partnerei május közepétől indítják a „Kisütöttük: ide vele!” akciót. „Ez egy környezetvédelmi program, melyben a lakosság környezettudatosságára számítunk. Látva az utóbbi évek tendenciáját, a szelektív hulladékgyűjtés egyre nagyobb elfogadását és alkalmazását, reméljük, ez a kezdeményezés is kedvező fogadtatásra talál.” - nyilatkozta lapunknak a MOL magyarországi kommunikációs vezetője, Pánczél Andrea. Hozzátette, hogy a tesztidőszak után a vállalat később több töltőállomást is be szeretne vonni az akcióba.
A felmérések szerint hazánkban egy átlagos háztartás havonta három liter étolajat használ el, szinte kizárólag sütéshez. Az étolajban a többszöri újrahevítés során káros anyagok halmozódnak fel, ami egészségromboló hatású, ráadásul az elhasznált olaj a lefolyóban vagy a szemetesben végzi, ami különösen környezetkárosító. A gyűjtés és újrahasznosítás hazánkban még gyerekcipőben jár, a nagyvállalat akciója talán javít ezen a helyzeten.
Az új (és EU-kompatibilis!) étolajgyűjtő akcióban nem csak a MOL vesz részt, hanem például a Bunge Zrt. (a hazai legnagyobb étolaj gyártó- és forgalmazó cég) és a CBA üzletlánc is. A „Kisütöttük: ide vele!” program szervezői speciális gyűjtőedényt is rendszeresítenek a használt konyhai olaj gyűjtéséhez: aki veszi a fáradságot, hogy elvigye egy MOL kútra az étolajat, ajándékba egy újrahasznosított műanyagból készült, praktikus gyűjtőedényt kap. (Hamarosan hasonló gyűjtőedényt kapnak az étolajat vásárlók a CBA üzleteiben is, és a Brunge is kuponakciót szervez a gyűjtés népszerűsítése érdekében.)
„Természetesen, mint minden, ennek a programnak a felállítása is pénzbe kerül, de a MOL az ország legnagyobb vállalataként szívesen vállal olyan terheket, amelynek elsődleges célja a társadalmi felelősségvállalás, jelen esetben egy környezetvédelmi probléma megoldása.” – nyilatkozta lapunknak Pánczél Andrea. „Elkezdünk valamit, amit még senki sem kezdett el ilyen széles körben. Most indul a gyűjtés, eddig még nem volt ilyen program, így ismeretlen a piac, ismeretlen a fogyasztói visszaviteli hajlandóság. Egy csepp begyűjtésével is, ami már nem a hulladékba vagy a vízbe kerül, a környezet szempontjából érdemi lépést teszünk!”
A kommunikációs igazgatótól azt is megtudtuk, hogy jelenleg az üzemanyag 4,8 % megújuló részarányt tartalmaz. „Az EU deklarálta, hogy 2020-ig 10% megújuló részarányt kell elérni a közlekedési szektorban. Ez azt jelenti, hogy a mostani értéket legalább meg kell duplázni ahhoz, hogy teljesítsük az EU-s célokat. Ez azért fontos, mert a bioüzemanyagoknak alacsonyabb a szén-dioxid kibocsátása, így környezetbarátabbak.”