A minőségi jel tájékoztatja a vevőt, hogy ez más, mint a többi termék, ugyanakkor védi is, mert a gyártó és a tanúsító szerv is felelősséget vállal a termék ellenőrzötten kiváló minőségéért. A Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyét azonban még napjainkban sem ismerik eléggé a fogyasztók!
A Kiváló Magyar Élelmiszer Védjegy elnyerésének feltétele, hogy a termék alapanyagai, összetevői és a gyártási folyamat, illetve maga a végtermék meghaladja a hatályos élelmiszerszabályozási kritériumokban foglaltakat. Használati jogának odaítélésekor alapkövetelmény, hogy a termékek minőségén túl a csomagolás is megfelelő legyen: ne csak esztétikailag tükrözze a minőséget, hanem könnyítse a tárolást, szállítást, felhasználást is.
Egy-egy termék eredetének meghatározásánál hét kritériumot kell figyelembe venni:
– a tulajdonos nemzetisége,
– a dolgozók állampolgársága,
– a cég székhelye,
– az előállítás helye,
– a termékek előállításához használt anyagok eredete,
– a cég neve
– és a cég termékeinek forgalmazási helye.
Az igazi magyar termék száz százalékig magyar, azaz mind a hét feltételnek megfelel. (Sokan még mindig azt hiszik, hogy a Győri Keksz magyar termék, pedig már megvette a francia Danone. A makói hagyma esetében viszont más probléma állt elő: mire bejegyezték az uniós eredetvédelmet élvező termékek közé, termesztése csaknem megszűnt.)
Ebben az évben 20 cég 95 terméke kapta meg a Kiváló Magyar Élelmiszer (KMÉ) címet, így már összesen 90 cég 452 áruja viselheti a védjegyet. Az új védjegyes termékek között találunk tésztafélét, szeszes italt, hústerméket. Megtalálható köztük a konzervipar terméke, továbbá olaj, sajt, méz és üdítő is. A múlt év végéig több nagy üzletlánc kiemelt üzleteiben elfogadták a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyes termékek népszerűsítő kampányát. A kampány során magyar gyártók és beszállítok hazai, minőségi termékeit részesítik előnyben ezek a túlnyomó többségében külföldi tulajdonú üzletláncok.
Szűcs Ágnes