Meztelen bohóc

2009. 06. 14.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.

Borist munkáiban az önálló képalkotás és a dokumentarista jellegű ábrázolás között fennálló feszültség foglalkoztatja, legyen az alapja egy kitalált vagy egy konkrét téma, aminek a művész a személyes szűrőjén keresztül átengedett és színpadias díszletbe helyezett ábrázolását alkotja meg. Duhm sajátos narratívákat hoz létre, fantáziadús képzeletbeli idő- és térérzeteket dolgoz ki. Műveit, allegóriákat és megszemélyesítéseket felhasználó komplex dramaturgiák létrehozásának vágya sarkallja. A különböző jelentésrétegek összetett asszociációs- és referenciahálót alkotnak, melyek egyformán utalnak személyes életrajzi élményekre vagy vallás- és művészettörténeti párhuzamokra.

A kiállítás címadó Greetings from Space sorozatának fotói digitális utómunkálatok nélkül, analóg technikával készült képek. Egy elszigetelt léthelyzet ábrázolásai az én elidegenedésének állapotában. A művész önmagát tragikus hősként meztelenül, mindössze egy jelzésszerű bohócjelmezbe bújva helyezi távoli civilizáció nyomait magán viselő karakteres tájképi környezetbe. A 2007 óta folyamatosan készülő sorozat helyszíneinek kiválasztásában fontos szempont valamilyen tömegkommunikációs apparátus jelenléte a hangsúlyosan természeti környezetben.

Tableaux Vivantes és a Garden Eden Performance című sorozatának darabjai megrendezett képek. A sorozatban való szereplésre a művész rendszeresen meginvitálja barátait, akik a Duhm által koreografált térben archetipikus szerepekbe kerülnek. A színészek interakciójában képzelet, a spontán akció és reakció az irányadó elv. A fotókon rögzített megragadott helyzetek a nézőben felkeltik a kíváncsiságot, hogy mi lehet a szándékoltan színpadias beállítások mögött. Ezeknek az úgynevezett fotó-performanszainak a véletlenen és az utópikusságon alapuló pátosszal gazdagodott színpadias szituációi alakulnak át a sorozatok képeivé.

Festészetében Duhm követi művészi alakításmódjának képzeletbeli, történeti és életrajzi elemek különböző idő- és térbeli síkokban történő kombinálásával megkezdett útját. A képi utalásokat referenciaként és a múlt festőinek szóló tiszteletadásként használja fel, és motívumaikat egy allegorikus mélységű új térbe helyezi.  Ebben is ugyanaz a gondolat foglalkoztatja a művészt: a képi utalások felhasználásával történő képújraalkotás lehetőségei

A kiállítás megtekinthető június 27-ig keddtől péntekig 10 és 18, szombaton 10 és 13 óra között.

Fotó: Váczy András



Szerző

donna.hu



Scroll to Top