A 8-12 hónapos kor közötti időszakban a gyermek már megpróbálja utánozni a többieket, de még nem a rajzolás öröme, hanem a nyomhagyás, vagy a szülői dicséret miatt teszi. Majd megjelennek az ide-oda mozgás vonalai, és a fészekszerű köríves mozdulatok. Kétéves korától már nem csak megnevezi, hanem címmel látja el rajzát. 3-4 éves kor táján megjelenik a forma. 6-7 éves korban alakul ki az írás képessége. Ne irányítsuk a gyermek fantáziáját, ne befolyásoljuk színválasztását. Ilyen értelemben nem kell, nem szabad rajzolni tanítani, mert amit nem tud, vagy nem akar elmondani, azt rajzokon keresztül e nélkül is jelzi nekünk.
A rajzokból megállapítható a gyermek akarati-érzelmi élete, közösségi igénye, önmagáról alkotott véleménye, késztetései, hogy mit gondol az őt körülvevő családról és világról, s ehhez csak néhány papírlap, és egy színes ceruzakészlet szükséges. A rajzokat egy szakember másképp értékeli, mint egy laikus szemlélődő. A grafológus a rajz elhelyezését, a színeket, a formákat, azok méretét, a vonalvezetést vizsgálva, a jelentésüket értelmezve készíti el a gyermek személyiségképét.
A következő gyermekrajzot a 9 éves Lóránt készítette. Szülei elváltak, de családban él.
Lóránt bár néha áthág egy-két szabályt, alapvetően szabálykövető, kiszámítható. Fontos számára, hogy a megadott korlátokat tiszteletben tartsa, elfogadja. Szót akar fogadni, még ha nem is mindig sikerül. Célratörő, lelkesedése segítségével eléri céljait. A ház nagysága a nagy egóra, a fejlett önértékelésre és a dominanciaigényre is utal. Próbál tudatosan dönteni, cselekedni – amennyire egy gyermektől telik. Érzelmileg erősíti magát. Rajzán nagyon szembeötlő az apának való megfelelési vágy. Valószínűleg az édesapa kilépett az életéből (válás), de értékek tekintetében vele azonosul. Bár szereti ha vannak körülötte, igazából távolságtartó, visszahúzódó kisfiú. Nyitott a világra, érdeklődve tekint mások felé, figyeli környezete eseményeit, ugyanakkor nem szeretné, ha belelátnának kis titkaiba, nem enged betekintést magába. Nem akar közel engedni senkit, problémáival próbál egyedül megbirkózni. Nehéz is őt megközelíteni, az egyetlen kulcs kilincs nélküli ajtajához a szeretet. Nagymamájával erős a kapcsolata. Lóránt nehezen mutatja ki szeretetét, és úgy érzi, hogy édesanyjától kaphatna még több szeretetet. Ez persze nem azt jelenti, hogy kevés szeretetet kap, hanem azt, hogy neki szüksége van arra, hogy érezze a szeretetet. Érzékeli a családi problémákat, esetleg éppen neki adódott összeütközése a szüleivel.
Rajzán feltűnő a nyugalom színe, ez egyértelműen azt jelzi, hogy szeretne egy kis nyugalmat, igényli, hogy legyen egy kis kuckója – akár képletesen is -, ahova elvonulhat. Itt jön a szülő szerepe, neki kell kideríteni, hogy ez a mindennapokban mit is jelent Lóránt számára. Megjelenik a le nem vezetett feszültség, a kisfiúnak nincs korának megfelelő feszültség-levezető módja. Erre nagyon jó megoldás lehet a sport, mely esetleg a gyerek távolságtartását is oldaná.
Ihász Judit grafológus