A „fapadoson” utazás előnyei és hátrányai

2009. 07. 17.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.

Manapság hatalmas népszerűségre tettek szert az úgynevezett fapados járatot indító légitársaságok. Jó üzlet ez mindkét félnek, de gyakran hátulütői is vannak. Vizsgáljuk meg utas szempontból, hogy a hagyományos repüléshez képest miben más a fapados járat!

Anyagilag akkor tudjuk kihasználni a lehetőséget, ha már jó előre lefixáljuk az indulás és a visszautazás időpontját. Ha mégsem akkor utazunk, mint ahogyan hónapokkal előbb lefoglaltuk a jegyet, díjat kell fizetnünk a módosításért, legyen szó az időpontról vagy az utasról. Ez gyakran megközelíti vagy túl is szárnyalja a jegyért elsőre kifizetett összeget.

A jegyfoglalás és a fizetés módja viszonylag egyszerű. Interneten vagy telefonon foglalhatunk jegyet és banki tranzakcióval fizethetünk érte. Előre tudnunk kell, hogy feladunk-e majd poggyászt, vagy csak kézipoggyásszal utazunk. A repülés alapdíja azért nagyon olcsó, mert az egyéb szolgáltatások árai cserébe drágák. A feladott poggyászért külön kell fizetni, sőt, ha a megengedett súly felső határát túlhaladja a bőrönd (15-20 kg), akkor további összeget is elkérnek kilogrammonként. Ez persze nem csak a fapados járatok sajátossága.

Figyeljünk rá, hogy a kézi poggyász ne legyen túl nagy, mert kötelezhetnek minket a feladására, amelyet csak nagyon drágán tudunk megtenni. A kézipoggyász egyetlen táskából áll személyenként, nem nagyobb, mint 55x40x20cm és nem nehezebb, mint 10kg.

Az alacsony árért cserébe nem kapunk olyan kényelmet, mint a hagyományos repülőkön. Érdemes átolvasni az úgynevezett kondíciós listát, amelyben felsorolják azt, hogy mi mindent kaphatunk a pénzünkért. Gyakran ez az alacsony „kényelem”. Ebbe persze nem tartozik bele az, hogy valóban fapadokon ülve repülünk, hiszen az ülések ugyanolyan kényelmesek, mint a nagyobb gépeken. Általában ételt és italt a fedélzeten nem szolgálnak fel, de árusítanak, ami viszont nagyon drága. Ilyenkor vagy kibírjuk ital és étel nélkül, vagy mégis veszünk valamit, mert a gépre mi magunk nem vihetünk fel élelmiszert. A nagyobb gépeken megszokott tévé sem található meg ezeken a járatokon, de erről a luxusról nem olyan fájdalmas lemondani, hiszen a menetidő nem olyan hosszú.

Nincsenek előre meghatározott helyjegyek, így „aki kapja marja” – alapon foglalják el az utasok a helyeket. A durva tolakodás nem célszerű, általában nincsen olyan ülés, amely valamiért különösen kényelmetlen volna.

A fapados járatok nemcsak a feszítettebb menetrenddel spórolnak – ami azt jelenti, hogy egy gép naponta sokkal többször repül egyik városból a másikba, mint a hagyományos nagyobb gépek – hanem általában gazdaságosabb nekik csak nagyvárosokba indítani járatokat és inkább a félreesőbb, a várostól messzebb épült repterekre szállítani az utasokat. Ilyen esetben számolnunk kell pluszköltséggel, hiszen még a városba is külön be kell jutnunk. A feszítettebb menetrend nem jelenti azt, hogy a kötelező vizsgálatokat ne végeznék el minden indulás előtt. A lelkiismeretes ellenőrzés itt ugyanúgy előírás, mint bármelyik járatnál.

Sok dolgot figyelembe kell venni, hogy tényleg kedvezményesen vehessük igénybe a fapados járatokat, de kis körültekintéssel és számolgatással valóban sokat spórolhatunk az úton.

Kapcsolódó anyagok: 

$$4182$$



Szerző

donna.hu



Scroll to Top