Manapság hatalmas népszerűségre tettek szert az úgynevezett fapados járatot indító légitársaságok. Jó üzlet ez mindkét félnek, de gyakran hátulütői is vannak. Vizsgáljuk meg utas szempontból, hogy a hagyományos repüléshez képest miben más a fapados járat!
Anyagilag akkor tudjuk kihasználni a lehetőséget, ha már jó előre lefixáljuk az indulás és a visszautazás időpontját. Ha mégsem akkor utazunk, mint ahogyan hónapokkal előbb lefoglaltuk a jegyet, díjat kell fizetnünk a módosításért, legyen szó az időpontról vagy az utasról. Ez gyakran megközelíti vagy túl is szárnyalja a jegyért elsőre kifizetett összeget.
A jegyfoglalás és a fizetés módja viszonylag egyszerű. Interneten vagy telefonon foglalhatunk jegyet és banki tranzakcióval fizethetünk érte. Előre tudnunk kell, hogy feladunk-e majd poggyászt, vagy csak kézipoggyásszal utazunk. A repülés alapdíja azért nagyon olcsó, mert az egyéb szolgáltatások árai cserébe drágák. A feladott poggyászért külön kell fizetni, sőt, ha a megengedett súly felső határát túlhaladja a bőrönd (15-20 kg), akkor további összeget is elkérnek kilogrammonként. Ez persze nem csak a fapados járatok sajátossága.
Figyeljünk rá, hogy a kézi poggyász ne legyen túl nagy, mert kötelezhetnek minket a feladására, amelyet csak nagyon drágán tudunk megtenni. A kézipoggyász egyetlen táskából áll személyenként, nem nagyobb, mint 55x40x20cm és nem nehezebb, mint 10kg.
Az alacsony árért cserébe nem kapunk olyan kényelmet, mint a hagyományos repülőkön. Érdemes átolvasni az úgynevezett kondíciós listát, amelyben felsorolják azt, hogy mi mindent kaphatunk a pénzünkért. Gyakran ez az alacsony „kényelem”. Ebbe persze nem tartozik bele az, hogy valóban fapadokon ülve repülünk, hiszen az ülések ugyanolyan kényelmesek, mint a nagyobb gépeken. Általában ételt és italt a fedélzeten nem szolgálnak fel, de árusítanak, ami viszont nagyon drága. Ilyenkor vagy kibírjuk ital és étel nélkül, vagy mégis veszünk valamit, mert a gépre mi magunk nem vihetünk fel élelmiszert. A nagyobb gépeken megszokott tévé sem található meg ezeken a járatokon, de erről a luxusról nem olyan fájdalmas lemondani, hiszen a menetidő nem olyan hosszú.
Nincsenek előre meghatározott helyjegyek, így „aki kapja marja” – alapon foglalják el az utasok a helyeket. A durva tolakodás nem célszerű, általában nincsen olyan ülés, amely valamiért különösen kényelmetlen volna.
Sok dolgot figyelembe kell venni, hogy tényleg kedvezményesen vehessük igénybe a fapados járatokat, de kis körültekintéssel és számolgatással valóban sokat spórolhatunk az úton.
Kapcsolódó anyagok:
$$4182$$