Leginkább az óvoda vagy az iskola tanácsolhatja indokolt esetben a szülőnek a szolgálat felkeresését, de maga a szülő személyesen is segítséget kérhet, ha a gyermeke nevelésével gondjai akadtak. Minden oktatási intézményben működik gyermek-és ifjúságvédelmi felelős, aki indokolt esetben szakvéleményt kérhet a problémás gyerekekkel kapcsolatban. A szolgáltatások igénybevétele nem kötelező, de bizonyos esetekben erősen javasolt.
A pedagógiai szakszolgálat tehát összetett feladatot lát el, és az alábbi területekkel foglalkozik: • gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás, • fejlesztő felkészítés, • tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs tevékenység, • nevelési tanácsadás, • logopédiai ellátás, • továbbtanulási és pályaválasztási tanácsadás, • konduktív pedagógiai ellátás, • gyógytestnevelés.
A „gyógypedagógiai tanácsadás” feladata, hogy megállapítsa, hogy mely gyerekeknek van szüksége sajátos nevelésre, és a szülőt is bevonva megkezdi a korai fejlesztést, mely akkor indokolt, ha a gyerek nem kerülhet be az óvodai nevelésbe a problémái miatt.
A „fejlesztő felkészítés” lényege, hogy azoknak a gyermekeknek biztosítja a szükséges felkészítést, akik a sajátos nevelési igényük miatt nem tudnak beilleszkedni az iskolai közösségbe.
A „tanulási képességeket vizsgáló bizottság” tevékenységi körébe az tartozik, hogy kiszűrje a fogyatékkal rendelkező gyerekeket és a képességeiknek megfelelő ellátást kiválassza.
A „nevelési tanácsadás” készíti el a szakvéleményt, miután megállapította, hogy az adott gyermek milyen magatartási vagy beilleszkedési gondokkal küzd. Pedagógiai és pszichológiai fejlesztéssel és terápiás gondozással foglalkozik, ezzel is támogatva a pedagógusok munkáját, de elláthatja az iskolapszichológiai feladatokat is. A nevelési tanácsadó munkájában két területtel lehet megkülönböztetni. Az egyik, ha a gyermeken észrevehető, hogy magatartási és beilleszkedési problémái, illetve érzelmi zavarai vannak, azaz nehezen építi ki kapcsolatot a többi gyerekkel, visszahúzódó, szorongó, nyugtalan, agresszív. A másik, ha gyermeknek tanulási- és teljesítményzavarai, tehát írás- és olvasászavarai vannak, figyelemzavaros, és nem megfelelően teljesít a képességeinek megfelelően.
A „logopédiai szolgálat” foglalkozik a beszédjavítással, a beszédindítással, a kommunikációs zavarok javításával, valamint a dyslexiásokkal.
A „továbbtanulási- és pályaválasztási tanácsadó” segít kiválasztani a tanuló adottságainak és érdeklődésének megfelelő oktatási intézményt.
A „konduktív pedagógiai szakszolgálatnál” fejlesztik a központi idegrendszeri sérült gyerekeket.
A „gyógytestnevelés” célja, hogy a speciális egészségügyi testnevelést igénylő gyerekeknek biztosítsa a gyógytestnevelést. Sok szülő sajnos elzárkózik ezen intézmények elől, hiszen úgy gondolják, hogy a társadalom megbélyegzi őket, ha igénybe veszik a segítséget. Ha korán felismernék a gyermek problémáját, és felkeresnék a szakszolgálatokat, akkor számos későbbi gond kezelhető és megoldható lehetne.