Megöli a vadidegen Szirmai Ferencet. Korrekt üzlet, zsebben a lóvé, csakhogy másnap levél jön az éles, torokmetszésre állított szikétől örök álomba merül Szirmai Ferenctől. Ebből kiderül, egyéb közük volt egymáshoz. Erre fel fogja magát Malkáv, és nekiáll kideríteni, ki bérelte fel és miért…
Meghökkentő jelenetsorral indul a film: droidszerű tar férfi boncteremben. Aztán egy rendhagyó, mozizással tartalmasított szerelemi szál, ami elfajul addig, amíg elkezd az ember lazítani, rájön, vérbeli krimiben van benne, és annak fonákjában. Gyűlnek szép sorban, és brillíroznak a poénok. Rendes valóság és groteszk őrület váltakozik, szentimentális jelent csap át röhögtetőbe (Haumann hangján dumál a rák), aztán jön a hidegölő vérfagy, és beindul a profi detektív történet. Élvezik a színészek is: Anger Zsolt remek, Rezes Judit bumfordian kedves felszolgálólány, Kerekes Éva műjóságos, Tóth Ildikó elképesztően jó… És ahol az ördög lakik, a részletek: pesti bérház, lepusztult teraszos kajálda és boncterem jó sok hullával. Jó film. Gigor Attila 2000-ben Simó Sándor osztályában kezdett Faur Annával, Jánossy Natáliával, Kocsis Ágnessel, Szabó Rékával, Krasznahorkai Balázzsal és Mátyássy Áronnal együtt. Simó Sándor halála után az osztályt Grunwalsky Ferenc vette át. Gigor az osztályból (Kocsis Ágnes: Friss levegő, Faur Anna: Lányok után) harmadikként készítette el nagyjátékfilmjét A nyomozó címmel. Ő maga a filmjéről:
– Volt bennem egy nagyon erős indulat, ezért mindenáron egy erőszakos filmet akartam csinálni. Ehelyett azonban inkább utánajártam, hogy ez miért is van így. Miért jutnak ilyen indulatos dolgok az eszembe? Az elsőéves dokumentumfilmemben éreztem meg igazán először, hogy a leggyönyörűbb kaland az, amikor rájössz, hogy miért kellett neked ezt megcsinálnod. Hogy mit jelent, és miért volt fontos. Nekem éppen azért tartott ilyen hosszú ideig megírni ezt a könyvet, mert egy nagyon személyes történet volt, amiről én úgy gondoltam, hogy nem feltétlenül érdekel rajtam kívül mást is. Az, ami benne van, mögötte van, amit úgy hívnak, hogy ihlet, azt úgysem fogom tudni elveszíteni. De meg kell találnom azt a formát, ami a történetet mások számára is élvezhetővé és érdekessé teszi. Én elhitetem magammal, hogy ennek az engem foglalkoztató problémának van egy általános, mindenkit érintő vetülete is, és megpróbáltam a könyvet is efelé mozdítani. Nem magvas életigazságokat akartam megfogalmazni, és remélem, hogy a filmemben elsősorban kérdeztem, és nem kijelentettem. Stáblista: Anger Zsolt (Malkáv), Kassai Ilona (Malkáv anyja), Kerekes Éva, Tóth Ildikó. Rendező- forgatókönyvíró: Gigor Attila (Galambos Attila), operatőr: Herbai Máté, vágó: Kovács Zoltán, zene: Melis László, producer: Pusztai Ferenc.