Egyes asztrológusok a házhoz kapcsolódóan a tanulást, a tudást emelik ki, míg mások a fejlődést hangsúlyozzák. Fejlődésről itt annyiban beszélhetünk, hogy az ember egyéni készségei fejlődnek jelentős mértékben. Viszont a tágabb értelemben vett fejlődést nem itt, hanem a horoszkóp egyéb „házainál” tárgyaljuk, és mérjük. Az ember fejlődése itt azon alapul, hogy akár akaratlanul, akár szándékosan, de tanul, új ismereteket sajátít el, és bizonyos készségei fejlődnek, alakulnak. Elsősorban a kifejező-készségekre gondolunk.
A házak jelentéstartalmának megértését szolgálja, ha a horoszkópházak növekvő sorával párhuzamba állítjuk az ember fejlődését, világ felé felnyílását, különböző minőségű tapasztalásainak, ismereteinek bővülését. Így szemlélve a házakat, azt láthatjuk, hogy az első ház énközpontú, arról szól, hogy milyen maga a horoszkóp tulajdonosa.
A második ház jelzi az első tapogatózó kapcsolatkeresést a világgal, ezt eszközök révén éri el. Ezért itt az eszközök kerülnek a figyelem központjába. A harmadik ház esetében viszont a világ, a környezet hat az emberrel. Mondhatjuk így, megszólítja az embert. A világ, a környezet úgy jelentkezik az ember számára, mint egy izgató, ingerkedő jelenség, és ami fontos, hogy a harmadik házban jelzett készségek, paramétereik révén nyitottak ennek befogadására. Vagyis meg van a horoszkóptulajdonos oldaláról is a készség, hogy ezt a jelenséget, amit környezetnek, világnak hívunk, magáévá tegye.
A megszólítás oldalát képviselik a testvérek, a szomszédok, akik egyrészt „már” rendelkeznek mindazzal az ismerettel, amelynek elsajátítása még a horoszkóptulajdonos előtt áll. Tájékozottságuk felhajtó erővel rendelkezik, ösztönző erővel hat. Másrészt pedig közlésvágyuk szerencsésen találkozik vagy találkozhat a horoszkóptulajdonos érdeklődésével.
A megszólítás közvetlen módja pedig maga a jelenségek sokszerűsége, mindaz, amit az újszülött, majd a növekvő gyermek, első eszmélésétől fogva állandóan észlel. Gondoljunk csak arra, hogy akár egy szoba vagy egy lakás falain belül is mennyi minden megjelenik. A használati tárgyak. A különböző eredetű ételek. A környezet beszéde, aminek jelentős részét, ha már a szavakat ismeri, egyelőre még akkor sem érti. A hangok, képek révén beszűrődő információk a rádióból, a televízióból. Egy-egy bevásárlókosár vegyes, titokzatos, újdonságokat is magában rejtő tartalma. A környezet részéről tehát egy óriási felhívó jellegű jelenlétről beszélhetünk. Kérdés az, hogy a horoszkóp tulajdonosának meg vannak-e azok a csatornái, amelyeken mindezek eljutnak hozzá, és létezik-e benne olyan rendező elv, ami a csatornákon eljutott információkat kezelhető egységekké sorolja be?
Az ember válasza a világnak: befogadás. A világ megszólítására az ember egyik válasza az, hogy befogadja a világot, vagyis megismeri, megtanulja. Ennek a befogadásnak, megismerésnek azonban szigorú szabályai vannak. Az embernek olyan helyzetre és állapotra van szüksége, amely lehetővé teszi a befogadás folyamatát. A világról szóló ismeretanyag, amit egy átlagos felnőtt tud, olyan sokrétű, hogy azt befogadni csak módjával, megfelelő módszerrel lehet.
Az egyik tényező, ami segít bennünket a velünk született gondolkodás képessége. Ez már a harmadik házhoz tartozó megfelelés. Hogy a gondolkodásból mi az, ami velünk születik, amit eleve magunkkal hozunk, hogy például vannak-e priori ismereteink, arról a filozófia történetének tanúsága szerint már sokat vitatkoztak. Ha azonban egyéb funkcióinkra gondolunk, mint a táplálkozás, vagy a mozgás, akkor nyilvánvalónak látszik, hogy „velünk született” az emésztés (a gyomrunk), a mozgás (izmaink, csontozatunk). Születésünk pillanatában már bizonyos fokú táplálkozásra, mozgásra képesek vagyunk.
Ennek analógiájára nyilvánvalóan a gondolkodásnak is hasonlóképpen kellene működnie. Egyrészt gondolkodásunk szerve az agyunk, velünk születik – ugyanakkor feltételezhető –, hogy ez az agy bizonyos fajta gondolkodásra képes, és nem más fajtára. Vagyis „erre született”. Ez a készség ennek a konkrét világnak, valamint működésének megismerésére alkalmas. Legalábbis elsődlegesen. Ha nem volna meg a velünk született gondolkodás készsége, akkor esélyünk sem volna bármi megismerésére is.
A másik meghatározó tényező a megismerésben az, hogy a világról alkotott első összefüggő képnek az ember számára teljesnek, megingathatatlannak, biztosnak kell tűnnie. Olyan legyen, hogy a horoszkóp tulajdonosa környezetét körkörösen teljesnek lássa, biztosnak érezze, mindennek legyen magyarázata, mindennek legyen neve.
Akik hozzá közvetítik ezeket az ismereteket, ugyanazok, akik ebben a szűkebb környezetben élnek: testvérek, szomszédok. Ugyanazt a nyelvet beszélik, ugyanazokat a szokásokat gyakorolják. Ez a környezet biztosítja azt, hogy lépésről lépésre fogadhassa be a gyermek a világot, tanulja meg azt, és mindig olyanok szájából, akik környezetében élnek, vannak, akikben megbízhat, akikre ráhagyatkozhat.
A tanulás tehát a közvetlen környezet révén történik. Akkor az iskola, a tanító hogyan fér ebbe bele? Nos a munkamegosztásnak ez a sajátos formája már elég régi. A szülők maguk helyett megbízzák az iskolát, a tanítót, hogy oktassa a gyermeket az alapismeretekre, a viselkedésre. Hogy ez mennyire megbízás, azt mutatja, hogy sok helyütt, ha elégedetlenek voltak az iskolával, tanítóval, akkor az iskolát fenntartó közösség megtárgyalta az ügyet, és szükség esetén változtatott.
Természetesen a világ valódi magyarázata nem az alapismeretek szintjén történik. Azonban a megismerés tágabb folyamata nem a harmadik házhoz, hanem a horoszkópban a kilencedik házhoz, sorsterülethez tartozik.
Itt a harmadik ház szintjén olyan megismerés, olyan tanulás folyik, amely belső világunkat, egyáltalán nem, vagy alig zavarja. Itt az a fontos, hogy az ismeret elsajátítás zökkenőmentes legyen.
Nem tudod mi az ascendensed? Kíváncsi vagy a horoszkópodban lévő bolygó állására? írj az info@donna.hu címre, vagy Németh Áginak, a Donna asztrológusának!
Kapcsolódó anyagok:
$$2437$$
$$1247$$
$$1360$$
$$1413$$