Nem lenne könnyű igazolni azt az állítást, hogy az ősember a sebeibe ragadt piszok révén jött rá, hogyan kell maradandó ábrákat készítenie bőrén, az azonban bizonyos, hogy már az ősi kultúrák is ismertek a mai tetoválás elődjének tekinthető eljárásokat, és különféle jelentéssel bíró figurákkal díszítették vagy jelölték meg magukat és egymást. Erre általában kihegyezett fa vagy csonteszközöket és természetes alapanyagú festékeket használtak.
Tetovált jégember
Az egyik legérdekesebb lelet ebből a szempontból az az ötezer éves férfi volt, akinek testét az olasz–osztrák határ közelében fedezték fel 1991-ben. A gleccser jegébe fagyott test példátlan épségben maradt fenn, így tetoválásai is jól kivehetőek voltak: bal térde belső oldalán egy kereszt, míg veséje tájékán, illetve bokáján hosszú, párhuzamos vonalak helyezkednek el, melyeknek valódi célját nem tudhatjuk, bár egyes kutatók arra következtettek, hogy azok mágikus gyógyítási célokat szolgálhattak.
A tudatos bőrfestéssel kapcsolatos legrégibb források többek között Egyiptomból származnak, ahol XIII. Ramszesz idejében (i. e. körülbelül 1500 évvel) a tetoválás a fiatal és gazdag emberek szokása volt, de fennmaradtak ennél évezredekkel korábbi egyiptomi agyagfigurák is, melyek díszítése valószínűleg a tetoválás szokására utalhatott. Az egyiptomi birodalom kiterjedésével a tetoválás gyakorlata is tovább terjedt, és később megjelent a krétai, a görög, perzsa és arab civilizációban is. A testre festett különféle jelek a díszítő funkció mellett általában sokrétű jelentéssel is bírtak. A természeti népek között nem volt ritka, hogy a tetoválás egyszerűen a test szépítését szolgálta, máskor pontosan jelezte a társadalmi helyzetet, vagy a férfiasság jelképeiként használták a testre festett ábrákat. A kidagadó izmokra helyezett rajzolatok, melyek a mai városi kultúrában sem ismeretlenek, a férfiasságot, bátorságot emelték ki, és az ellenség, illetve egyes népeknél a gonosz szellemek elijesztésére szolgáltak.
Szintén nagy jelentőséggel bírt a tetoválás az ókori népek vallásgyakorlatában. Baál napisten például megkívánta, hogy hívei megjelöljék kezeiket, hogy ezeknek az "isteni" jeleknek a segítségével jussanak misztikus erőhöz. Az ókori Izrael népe az ehhez hasonló gyakorlatokra való tekintettel is kapott szigorú tiltást Istentől a környező pogány népek szokásainak követésére: "…égetéssel magatokat meg ne bélyegezzétek" (Léviták könyve, 19,28.).
Ennek ellenére a vallási indíttatású tetoválás nem volt ritka a bálványimádásba esett zsidók között. A kereszténység első századaiban szintén elterjedt lehetett a homlokra tetovált keresztmotívum, amit Konsztantinosz császár tiltott be azzal az indokkal, hogy arcunk Isten képmása. Az ókori görögök a tetoválást a kémek közötti kommunikációra használták: a jelek révén azonosították a kémeket, és rangjukat is megjelölték. A rómaiak általában a rabszolgákat és a bűnözőket tetoválták. Béres Szilvia írása
Kapcsolódó anyagok:
$$1936$$
$$1450$$
$$221$$