Biciklire fel!

2009. 07. 15.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.

Nem kell nagy erőfeszítéseket megtenni menetközben, és az általa kapott élmények felmérhetetlenek. A biciklizés során akkor érhetjük el, hogy testünk a legjobb hatásfokkal működjön, ha az erőkifejtések, és az ennek során felhasznált oxigénmennyiség egyensúlyban marad. A továbbiakban betekintést nyerhetsz egy izgalmas biciklis felvonulás részleteibe.

Ha profi, vagy akár csak hobby szinten vagyunk a tekeréssel, egyaránt ajánlanám figyelmébe mindenkinek a biciklis felvonulásokat. Hogy erre miért van szükség? Mert az autósok sajnos még mindig nem szentelnek elég figyelmet a bicikliseknek, és még a mai napig is drasztikusan magas a száma a biciklis baleseteknek. Van egy felvonulás, ami lassan már több ezer biciklist vonz évek óta, és ez nem más, mint a Critical Mass, azaz CM. A mindennapos kerékpározás népszerűsítéséért, a várost érő forgalmi terhelésért és a szmog csökkentéséért demonstrálnak évről évre.

Kedvet kaptál? Akkor bemutatom röviden, hogyan is zajlik egy CM-ezés. Az idei évben április 19.-én volt megrendezve. Én addig a napig, csak a tudatalattimban raktároztam el ezt az eseményt, hogy egy izgalmasan hangzó program. Mikor eljött a nap, utánajártam az Internet segítségével a helyszínnek, és hogy pontosan hány órakor van a start. Start igen, hiszen ez nem egyhelyszínes rendezvény, hanem egy több helyszínt érintő látványos tömegfelvonulás. Szóval megtudtam, hogy 15:00-kor indul a Tabánból. Először gondban voltunk a Tabánig való eljutáshoz, hiszen az a város másik végén volt a mi helyzetünket tekintve, de belevágtunk a kalandba.

Meglepődve figyeltük, hogy aznap feltűnően sok a biciklis, és ahogy közeledtünk a Tabánhoz, hamar kisebb csapatokba verődtünk. Odaérkezésünkkor már hatalmas tömeg volt, és a hangulatról DJ gondoskodott. Lassan megkezdődött a menet, az útvonal: Tabán - Erzsébet híd - Váci utca - Irányi utca - Ferenciek tere - Erzsébet híd - Attila út - Alagút – Lánchíd (ahol az emberek elengedve magukat, hangos ordibálással élvezték a vízhangot) - Kossuth tér - Alkotmány utca - Bajcsy Zs. út - Andrássy út – Városliget. A hossza 12 km volt, ami nem megerőltető, mert több helyen is feltornyosul a tömeg, és az átlagsebesség nem haladja meg az 5-10 km/h-t. Útközben elkerekedő szemek hadával, és az idegeskedő autósok tömkelegével találkoztunk.

Az útvonal több szakasza úgy záródott le, hogy a szervezők megállították a forgalmat, ezzel utat biztosítottak a 2ezres tömeget is meghaladó biciklistáknak, akik csapatát sok kisgyerekes is növelte. Meglepően biztonságos és összetartó csapatnak bizonyult ez az embersereg. Mikor beértünk a célba, a PECSA előtti téren egy csoportos bringaemeléssel zárult ez az élmény.

Ilyen eseményekkel szeretnék a bringások növelni a mindennapi biciklisek táborát, és természetesen ezekkel a felvonulásokkal felhívni a figyelmet az illetékeseknél, hogy igenis nagy szükség van több bicikliútra. Ezzel nem akarok senkit rákényszeríteni, hogy igenis nyeregbe fel emberek, csak a közösségi szintű gondolkodásra, és az ésszerű mobilitás térnyerésére hívnám fel a figyelmet. De ami ezeken felül a legfontosabb, hogy megleld az örömöd a sportban, mindegy, hogy a drótszamárhoz, vagy egy más sportághoz nyúlsz!