Bűnös szenvedély? – Bűnös reklám?

2010. 09. 03.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.

A reklámok elárasztják a mindennapjainkat. Otthon, utcán, kocsiban, moziban… bárhová megyünk, nem menekülhetünk a reklámok elől. Ám vannak olyan reklámok, melyek már túllépnek egy bizonyos határt. Vagy esetleg a közönség magyaráz bele olyan jelentést, mely nincs is…?

A kérdés egy olasz fagyi márka nyomtatott hirdetésének kapcsán merült fel, mely Angliában kisebb botrányt okozott. Az Antonio Federici jégkrémgyártó cég ugyanis megrendelt egy szexi, kívánatos, csábító reklámot nem kevésbé csábító fagylaltjaihoz, melyet a High Contrast cég készített el. Az elkészült képeket a megrendelő elfogadta, ám a vevők már kevésbé. Itt felmerül a kérdés, hogy a reklámokban hol a határ, ha van egyáltalán? Mi számít ízléstelennek, sértőnek, és mi az, amibe csak a nézők magyaráznak bele mögöttes tartalmakat? Hisz a Federici kampány is lényegében mindent a nézőre bíz, de a sugallt tartalom egyértelmű: terhes apáca nem tud ellenállni a fagyinak, jóképű pap elcsábítja a buja apácát és végül két istenszolga szinte már egymásnak esik a fagyi csábító ízének hatására.

Ha a modelleket más ruhákba öltöztetik, mindenki gondolkozás nélkül elfogadta volna ezt a reklámot, még az is lehet, hogy elveszett volna a hasonló reklámok tömegében. De azzal, hogy bevonták a vallást, sokkal nagyobb ismertségre tett szert a cég.

A reklámcég a kampányt ártatlannak minősítette. Ők ugyanis nem akartak ezzel másra utalni, mint arra, hogy a fagyi bárkit elcsábít. Minden más, mögöttes tartalom csak a vásárlók”piszkos” fantáziájának szüleménye.

Jómagam nem vagyok egy szívbajos természet, sem a prűdség híve, de azért néha már nekem is eszembe jut a legújabb kampányokat elnézve, hogy vajon hol van a határ? Meddig lehet feszegetni az emberek tűrőképességét? Persze mondhatjuk azt is, hogy aki nem akarja látni ezeket, az ne vegyen újságot, kapcsolja ki a tévét és általában nem menjen az utcára… De ha lehetne kérni, akkor inkább én arra szavaznék, hogy a divat és egyéb cégek végre alkalmazzanak olyan marketingeseket, akik ne csak szexszel próbálják meg eladni a zoknit, nadrágot, fagyit… hanem inkább egy kis kreativitással. Mert lássuk be, lassan ott tartunk, hogy már senkit nem érint meg egy meztelen nő látványa, pedig 100 éve még az elővillanó boka volt, ami megdobogtatta a férfiszíveket. Így talán nem is kell annyira azon csodálkozni, hogy a mindennapokban egyre kevesebb dolog van, mely hatna az érzékeinkre…



Szerző

donna.hu



Scroll to Top