Eltérés esetén töröl az új APEH-szoftver

2010. 09. 26.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.

Az adóhatóságnál egy új szoftver futtatása során több hibát is tapasztalhattak az adózók, illetve meghatalmazottaik. A rendszer ugyanis, ha az adatok között bármilyen eltérést észlel, törli az ügyfelet.

Az adóhatóságnak a könyvelők, adótanácsadók, bérszámfejtők az adózással kapcsolatos adatokat úgy tudják bejelenteni, hogy a megbízójuk, munkáltatójuk meghatalmazza őket. A bejelentés és meghatalmazás az adóhatósági 180-as nyomtatvány segítségével történik. Az adatlap ellenőrzését és feldolgozását követően az APEH ügyintézője összeköti a meghatalmazott személy és a meghatalmazó adatait. Innentől kezdve az engedélyezett ügyek körére és ügyintézésre a meghatalmazott ügyfélkapuján keresztül lehetősége nyílik.

A folyamatot végigkövetve tehát megállapítható, hogy hiába is próbál illetéktelen bevallásokat elektronikusan benyújtani, ha ez a hozzáférés nincs kiépítve, akkor azt az adóhatóság visszautasítja. Ezért az APEH Központi Hivatalának Adóügyi Főosztálya egy olyan szoftver kifejlesztését kezdeményezte, amely vizsgálja a meghatalmazott és a megbízó adatainak egyezését. Ezt a szoftvert néhány napja futtatják. Azon meghatalmazottak, akik azt tapasztalták, hogy megszűnt a hozzáférésük valamely megbízójuk által kért ügyintézés kapcsán, a következő esetekre gyanakodjanak: vagy olyan rovatot is kitöltöttek, amit nem kellett volna (annak ellenére, hogy azt hibamentesen feldolgozták), vagy megváltoztak azon könyvelőirodának az adatai, akire a meghatalmazott az adatlapon hivatkozott (akkor is, ha pl. a könyvelőiroda átalakult). Ennek a szoftvernek az üzembe helyezése okoz problémát az adóbevallások benyújtása kapcsán, amelyet a meghatalmazottak adatainak felülvizsgálására készítettek.

A helyi igazgatóságokon működő adóalany-nyilvántartási részleg a törlésről levélben küld értesítést, amely a törlést követően hetekkel később kerülhet kézbesítésre. Az értesítés nem határozat (vagy végzés), így azzal kapcsolatban nincs helye fellebbezésnek, még akkor sem, ha esetleg az valamilyen jogsértő eljárás következménye. Miután a hivatal törölte a hozzáférést, ezért az egész folyamatot elölről kell kezdeményezni, ami új meghatalmazás, új nyomtatvány papíralapú elkészítését és benyújtását, illetve az ügyintézési határidő elteltét is igényli, ahhoz, hogy a könyvelő újra kezelhesse megbízójának adatait.

Az intézkedés kapcsán az adóhatóság helyi igazgatóságánál arról beszélnek, hogy nekik nincs jogosultságuk a szoftver futásába beavatkozni, míg a Központi Hivatal pedig arra hivatkozik, hogy konkrét ügyben csak a helyi igazgatóságok adnak tájékoztatást.



Szerző

donna.hu



Scroll to Top