A regisztrációs jegyért nem kell fizetni, és csak odaútra lehet megváltani. Ugyanígy nem lehet bérletet sem váltani. Retúrjegyet csak elővétel formában lehet vásárolni. Külön-külön kell kérni az oda és a visszaútra szóló regisztrációs jegyet. Ott, ahol nincs pénztár, a kalauznál, illetve a gépkocsivezetőnél kell jelentkezni érte.
A regisztrációs jegy megvételét ugyanúgy ellenőrzik, mint az egyéb jegyeket és bérleteket. Az utazónak fel kell mutatni a jegyet és az utazásra jogosító igazolványt. A 65 év feletti nyugdíjas részére szóló regisztrációs jegyet nem lehet felhasználni 6 éven alul gyermek részére, illetve fordítva. A regisztrációs jegy hiánya miatt egyelőre még nem büntetnek, de július l-től 500.-Ft bírságot kell fizetni annak, aki kedvezményes utasként nem vált regisztrációs jegyet.
A regisztrációs jegyváltás célja, hogy adatokat szolgáltasson a díjmentesen közlekedők utazási szokásairól, és ténylegesen láthatóvá váljon, hogy az ingyenes utazásra jogosultak milyen gyakorisággal, melyik járatokon, távolságokon veszik igénybe a közlekedést. A regisztrációs jeggyel az utasok is jobban járnak, mivel a késések, vagy baleseti károk megtérítése egyszerűbbé válhat, illetve, egyfajta védelmet biztosít számukra.
Az eddigi számítások szerint az ingyen utazók 8-12 százalékát teszik ki az utasoknak, de vannak olyan járatok, hol ez az arány eltolódhat. (Pl. a gyógycentrumokat érintő járatokon sokkal több a nyugdíjas.) Jelenleg követhetetlen, hogy ténylegesen mennyi az ingyen utazó.
A helyközi és távolsági közlekedésben árkiegészítést kapnak a szolgáltatók azért, hogy ingyen utaztatnak. Idáig ugyanis senki nem tudta megmondani pontosan, hogy valójában hányan élnek ezzel a lehetőséggel. A regisztrációs jegy révén pontosan behatárolható lesz az ingyenes utazók száma, valamint az is, hogy hová mennek: ugyanis a regisztrációs jegy ezt is feltünteti. Összesen 30 millió forintba kerül a szolgáltatóknak a regisztrációs jegy bevezetése, plusz évi 1,5 – 2 milliárd forintba az éves üzemeltetés.
A közlekedési tárca pénteken kiadott közleményében tudatta, hogy március 1-ig minden vállalat felkészül a regisztrációs jegy kiadására, a pénztárgépeket és a fedélzeti eszközöket folyamatosan átprogramozzák, ezen kívül pedig a pénztárosokat, sofőröket és a jegykezelőket is felkészítik az új feladatra.
- Szűcs Ágnes -