„A nők eleve kicsiben gondolkodnak”

2011. 05. 10.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.

Ha azt mondom, vállalkozó, szinte mindenki egy öltönyös, aktatáskás férfira asszociál. Kosztümös nő képe csak a legritkább esetben sejlik fel ilyen vonatkozásban annak ellenére, hogy az utóbbi fél évszázadban számos olyan nő jelent meg az üzleti életben, akik komoly vállalkozásokat építettek fel. Persze, évszázados sztereotípiákat nem lehet néhány évtized alatt felszámolni, mégis elgondolkodtató a helyzet, különösen az az aspektusa, hogy sokszor maguk a nők sem tudnak mit kezdeni egy ilyen szereppel.

 

Egy nemrégiben végzett kutatás eredményei tudományos eszközökkel támasztották alá azt, hogy a közgondolkodásban a sikeres vállalkozáshoz a hagyományosan férfias tulajdonságokat kapcsolják, és emiatt a nők sokkal kevésbé éreznek kedvet ahhoz, hogy önálló vállalkozásba kezdjenek, hiába vannak meg hozzá a szakmai tapasztalataik és az anyagi eszközeik. Olyan mértékű szerepkonfliktust élnek ugyanis át, ami sokukat eltántorítja attól, hogy belevágjon egy önálló üzletbe. Ezek után persze kíváncsi lettem, hogy mi a helyzet a házunk táján, ezért Radics Editet, az e-NÍVÓ Együttműködő Női Vállalkozók Egyesülete vezetőségi tagját kérdeztem arról, hogy nehezebb dolga van-e egy nőnek, aki önálló vállalkozásra adja a fejét és egyáltalán milyen a vállalkozási kedv ma a nők körében.

Van-e különbség a nők és a férfiak között vállalkozási kedv tekintetében?

Igen, van. A nők eleve kicsiben gondolkodnak, és elsősorban a szolgáltatóiparban indítanak vállalkozásokat. Körükben gyakoribb a kényszervállalkozás is. Sokszor nem úgy indulnak neki, hogy van egy ötletük, amire vállalkozást építenek, hanem megszűnik a munkahelyük, esetleg gyes után nem tudnak vagy nem akarnak visszamenni a régi munkahelyükre, és a vállalkozás jó alternatívát jelent egy ilyen helyzetben.

Nehezebben érvényesülnek a nők vállalkozóként?

Előfordulhat, hogy nehezebben nyitnak feléjük bizonyos piacokon, ezért érezhetik úgy, hogy lemaradásban vannak. Abban a körben, ahol én mozgok, van olyan női vállalkozó, aki régi motorokat újít fel, egy másik a vitorlázórepülők szárnyrészét készíti, és olyan is van, aki spoilereket gyárt versenyautókhoz, szóval elég széles a paletta. Ha ilyen férfias területen mozognak, többet kell bizonyítaniuk szakmai tudás terén és egyéb képességeket illetően is. Általánosságban azt tudom mondani, hogy nem megy simán az érvényesülés, mindig kell egy áttörés, aztán beszélhetünk sikerről.

Hogyan élik meg a nők a vállalkozó szerepet és hogyan viszonyulnak a sikerhez? Beszélhetünk nemi különbségekről ezen a területen?

Az a tapasztalatom, hogy ha egy nő a vállalkozásban sikeres, nagyon sokszor tönkremegy a magánélete, mert nagyon nehéz összeegyeztetni a két szerepet. Azt szokták mondani, hogy minden sikeres férfi mögött áll egy okos nő, de ugyanez fordítva sajnos nagyon ritkán valósul meg. Azt gondolom, ennek legfőbb oka a rivalizálás. Hiába marad meg egy nő családon belül a klasszikus női szerepeiben, a hozzá tartozó férfi általában nem úgy éli meg az üzleti sikereit, ahogy a nő elvárná.

Mi lehet ennek az oka?

Mást várnak el a nőktől, és sokszor maguk a nők is kényelmetlenül érzik magukat egy ilyen új szerepben. A társadalmi és gazdasági szerepvállalásban is hátrányban vannak a nők, és az olyan hagyományosan férfias terepeken, mint a politika vagy a vállalkozói szféra, ez sokkal látványosabban jelenik meg. Erre megdöbbentő példa volt számomra a parlamenti képviselőnőknek rendezett főzőverseny. Ezek a nők nyilván nem a lecsófőzési képességeik miatt kerültek be a parlamentbe, és méltatlannak tartom, hogy ilyen módon képviseljék a női szerepeket. Azok a választók, akik rájuk szavaztak, nem azt várják tőlük, hogy lecsókészítésben brillírozzanak, hanem hogy kőkeményen védjék az érdekeiket.

Mit gondol, mi kell ahhoz, hogy egy nő sikeres legyen vállalkozóként?

A legfontosabb a stratégiai szemléletmód, és az, hogy az érzelmeket, a racionalitást és a gazdaságossági szempontokat egyensúlyba tudja hozni. Az is nagyon fontos, hogy nagyban gondolkodjon. A nőkre általában jellemző, hogy családi kassza méretekben terveznek, és egészen máshogy viszonyulnak a nagyobb pénzhez, mint a férfiak. Mivel érzelmileg bevonódnak és döntéseikben sokszor érzelmi szempontok is vannak, nem mernek kockáztatni és nem is terveznek annyira hosszú távra. Ez utóbbi azzal is magyarázható, hogy a nők pályaíve eleve töredezett: a szülés, gyereknevelés és sok esetben az idős szülők gondozása miatt csak kisebb intervallumokban tudnak tervezni.

A fiatalok mernek nagyobb léptékben tervezni? Mennyire jellemző a huszonévesekre, hogy saját vállalkozásban gondolkodnak?

Ők sokkal bátrabbak, mint az idősebb korosztályok. Az a tapasztalatom, hogy akkor működnek igazán jól, ha áll mögöttük egy család gazdaságilag és érzelmileg is. A testvérpárok például nagyon sikeresek, ha közös vállalkozásba fognak, hiszen támogatják egymást. De ha egyedül kezd vállalkozni egy nő, ráadásul kényszervállalkozásról van szó – ahogy az esetek többségében történik - , akkor rendszerint megmarad a kisvállalkozás szintjén.

Elképzelhetőnek tartja, hogy átrendeződik ez a helyzet?

Szerintem tíz éven belül látványos változások lesznek, tőlünk nyugatabbra már jól látható ez a tendencia. Egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy az a fajta gondolkodás, ami kizárólag a racionalitáson alapul, nem elég a sikerhez. Azt figyelték meg, hogy a nők ösztönösen elkezdik építeni a kapcsolatokat és nagyon jó közösségeket hoznak létre, és mivel személyesebb a kapcsolattartásuk, nagyon jól működnek az üzleti életben és vezetőként is egyre sikeresebbek. Manapság olyan gyorsan változik a gazdasági élet és akkora amplitúdóval, hogy bebizonyosodott, kizárólag a pénz és a racionalitás nem tudja mozgatni a világot, a sikernek emocionális vonatkozásai is vannak. Ebben a helyzetben a nők előnyt kovácsolhatnak az emocionális repertoárjukból és sikerre válthatják a jellegzetesen női gondolkodásmódot. Ez is közrejátszik abban, hogy lassan átalakul az üzleti paletta, és a nők egyre nagyobb teret kapnak.

Mit tanácsolna annak a fiatal nőnek, aki azon gondolkodik, hogy saját vállalkozásba kezd?

Pusztán a vállalkozás vagy a pénzszerzés miatt ne fogjon bele. Olyasmibe kezdjen, amit nagyon szeret, és ne hagyja abba az első kudarcoknál.

Forrás: Cotcot.hu



Szerző

donna.hu



Scroll to Top