A visszafogott Prada

2009. 09. 09.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.

Első üzletét 1913-ban alapította Milánóban, ami a Fratelli Prada – magyarul: Prada testvérek - nevet kapta. Nem csak saját készítésű bőrtermékeket árusított, hanem Angliából importált utazóládákat is kínált vevői számára. Érdekes módon a család női ágát a bolt közelébe sem engedte, mert úgy tartotta, hogy a nő jelenléte nem tesz jót a vállalkozásnak. Halála után, az ötvenes évektől kezdve, mégis nők irányították a divatházat, mivel Mario fiát, Albertót nem érdekelte az üzleti élet, így a felesége vitte tovább a családi ipart, majd a későbbiekben lányuk Miuccia vette át a stafétabotot. Miuccia ’77-ben találkozott későbbi férjével, Patrizio Bertellivel, aki ugyancsak a szakmában dolgozott, és saját bőráru üzletét vezette, így a továbbiakban egyértelmű volt, hogy ő is beáll a Prada céghez. Sokat köszönhet férjének Miuccia, mert az ő tapasztalata, és segítsége nagyban hozzájárultak a márka sikeres pályafutásához. Férje ötlete volt az is, hogy ne importáljanak több táskát Angliából, inkább nagyobb figyelmet szenteljenek a saját termékeknek. Modernizálták az ódivatú táskákat, bőröndöket, és ezzel a befektetéssel elillant minden gond, mivel egy évre rá a korábbiakban anyagi gondokkal küszködő cég, éves bevétele körülbelül 400.000 dollár volt.

A nyolcvanas évek elején pedig egy sikertermékkel is berobbantak, ami a vízhatlan hátizsák volt. Az ihletet Mario Prada lánya a családból merítette, nevezetesen saját nagyapjától, mert ő ezzel a fekete, erős nejlonnal borította be az utazóládákat. A várt siker nem jött el egyből, hiszen drágák voltak az efféle táskák, és a Prada márkanevet nem reklámozták annyira, hogy az emberek megismerjék, így nem is vették őket.

Második üzletüket szintén Milánóban nyitották meg, ahol szinte azonnal ismertté tették a márkát, egy egyszerű, fekete, a már ismert erős nejlonanyagból készült kézitáskával. Ez slágertermék lett a divatot szeretető emberek körében. Firenzében is megjelent a divatház, majd külföldi terjeszkedésbe is kezdtek: Párizsban, Madridban, majd New Yorkban is kapható lett a Prada.  Prada a divat élmezőnyébe első ruhakollekciójával tört be. Jellegzetes darabjai a luxusminőségű anyagokból készült, elegáns, egyszerű szabású, elsősorban fekete, barna, szürke, zöld és krémszínű ruhák voltak. Más luxusmárkákkal ellentétben a Prada nem a feltűnőségre törekedett, sokkal inkább az „anti-sznob” megjelenés tette termékeit népszerűvé. Visszafogott elegancia, amit csak a legfelsőbb rétegben mozgó emberek ismertek meg, mivel az apró ezüst-fekete háromszögletű lógója beleolvadt az áru anyagába.

Miuccia kedvet kapva e sikertől, piacra dobta az ő nevéből nyert Miu Miu kollekciót, amiről ő maga egy riportba így nyilatkozott: „ A rossz lányokról szól, akikkel iskolába jártam, és akiket irigyeltem. A rossz ízlésről szól, ami ma az élet része. Egy vicc – jó tervezés nem megfelelő anyagból.” A kilencvenes évek közepén már férfiruhákat, és kiegészítőket is készítettek, amit a sportruházat követett.

Rohamosan megindult a terjeszkedés, aminek élén a házaspár állt. Elkezdődött a ruhák, és kiegészítőkön felül, több más termék gyártása is. Érdekessségképpen Amerikában, 2007 májusában, egy elektronikai céggel közösen dobtak piacra egy mobiltelefont is, amit 800 dollárért már haza is lehetett vinni. Az Európában megjelent példánya, már a második generáció volt, amit itthon csak Prada készüléknek hívunk.



Szerző

donna.hu



Scroll to Top