Gyógypedagógiai tanácsadást azok a családok kérhetnek, akik különleges gondozást igénylő gyereket nevelnek. A tanácsadó speciális segítséget nyújt, és pedagógiai, egészségügyi, életvezetési, jogi tanácsokat kaphatnak.
Korai fejlesztésen azok a gyerekek vehetnek részt, akiknek a mozgás-, értelmi-, szociális- és beszédfejlődésében lemaradás tapasztalható, probléma van a figyelmükkel vagy a magatartásukkal. A korai fejlesztés célja, hogy megelőzze a tünetek kialakulását, elősegítse a fejlődést, támogatást nyújtson a családoknak, segítse a sérült gyerekek beilleszkedését, hogy megteremtsék a lehető legjobb életminőséget.
Minden gyerek egyénileg növekszik, de fejlődésbeli problémákat okozhatnak szülési komplikációk, az öröklött betegségek, ezért néhányuk segítségre szorul. Fontos, hogy minél korábbi életkorban kell elkezdeni a fejlesztést – 2-3 hónapos kortól –, így a lemaradást a leghatékonyabban lehet behozni egy komplex terápia segítségével. Hetente 2-6 órát kell fordítani a korai fejlesztésre, mely egyénileg vagy 3-5 fős csoportokban valósítható meg.
Országszerte több korai fejlesztő központ működik a nagyobb városokban, ahol az egyéni igényeknek megfelelő terápiás programokat nyújtanak. Ide lehet fordulni, ha a gyermeknek elmaradt az értelmi- vagy beszédfejlődése, viselkedészavaros, problémái vannak a látásával, hallásával, az evéssel, az alvással és a szobatisztasággal.
A speciális bölcsődékben egyénileg, a gyermekek sérüléseinek megfelelően folyik a fejlesztés, és a felkészítés az óvodára. Hat éves korukig járhatnak ide, és gyógytornász, gyógypedagógus, konduktor, és neurológus foglalkozik velük.
A fogyatékosok gondozó otthonaiban a halmozottan sérültek vannak, akiknek a folyamatos bentlakás is biztosított. Ők a kötelező oktatás mellett egészségügyi ellátást is kapnak.
Az egységes gyógypedagógiai módszertani intézmények integráltan oktatják az SNI-s gyerekeket, vagyis szinte minden olyan szolgáltatást nyújtanak, amelyekkel a pedagógiai szakszolgálatok foglalkoznak: gyógypedagógiai tanácsadással, fejlesztő felkészítéssel, korai fejlesztéssel, logopédiával, konduktív pedagógiával, gyógytestneveléssel.
Az intézményegységek tehát komplex feladatot látnak el, és felkészült szakemberek segítik a munkát. Bármilyen probléma felmerülésével érdemes a tanácsadóhoz fordulni, hogy a súlyosabb gondok időben kezelhetőek legyenek, így megteremtve a gyermeknek a lehető legteljesebb életet.