Az első lépés azt eldönteni, hogy gimnáziumban vagy szakközépiskolában szeretné a tanulmányait folytatni a gyerkőc. Ebben tanácsaival segíthet az osztályfőnök vagy a tantestület, akik ebben a folyamatban nemcsak tapasztaltak, de ők ismerik a legjobban a lurkók szükségleteit, képességeit és személyiségét. Az osztályfőnöki órákon is felvilágosítást kaphatnak a szülők a régi és újonnan megjelent szakmákról, a kiválasztott középiskolákról. Több helyről érdemes információt gyűjteni az intézményekről és egy szakma munkaerő-piaci helyzetéről.
A választás a diákoknak önismereti kérdés is, hisz az általános iskolai évek alatt sok tantárggyal megismerkedtek, így valamilyen szinten ők is értik a középiskolák ajánlatait, így vannak elképzeléseik. Egy érettségizett sem tudja eldönteni, mit akar a jövőjével kezdeni, így egy kamasztól se várjunk, hogy maximálisan lássa előre a jövőjét. Azokat a tanulókat küldik pályaválasztási szaktanácsadásra, akik a tanáraik javaslatai ellenére sem tudták eldönteni milyen irányba induljanak, és nem érdeklődnek egyik pálya iránt sem. A tanácsadás feladata a tanuló adottságainak, tanulási képességének, irányultságának szakszerű vizsgálata, és ezután a megfelelő iskola ajánlása. Komplex feladatot lát el, hiszen az általános- és középiskolákkal kommunikál, ezen intézményeknek a munkáját hangolja össze.
A tanácsadóban ismerik a különböző pályák jellemző tulajdonságait, vagyis azt, hogy egy adott munkakörhöz milyen tárgyi és személyi feltételek szükségesek. Tisztában vannak olyan információkkal is, mint például a pálya gazdasági és szociális feltételei, mennyire jólfizetett a szakma, milyen szociális juttatásokat lehet igénybe venni. Felvilágosítást adnak a testi és értelmi követelményekről is, hiszen vannak olyan szakmák, ahol elengedhetetlen például a kézügyesség, vagy a jó kifejezőképesség, míg máshol, más készségek a fontosabbak. Ismerik a megyénként változó szakmák keresettségét -, például a Balaton környékén inkább az idegenforgalmi és a vendéglátói pályák a keresettebbek.