Waldorf – egy különleges oktatási rendszer

2010. 01. 21.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.

Az oktatás célja olyan emberek nevelése, akik az életben önálló gondolkodásra, felelős döntésekre képesek, hogy erőiket minél jobban kifejtve a világ és a többi ember javát is szolgálják. Testileg egészséges, lelkileg szabad, szellemileg kreatív. Ezek a fő szempontok az oktatási rend összeállításánál, azon túl, hogy megtanítják arra is a csemetét, hogy érzelmeit, akaratát, gondolkodását önálló és felelős életvitelre használja.

Az óvodában figyelembe veszik, hogy a kisgyermek az érzékleteiben él, a benne működő és munkálkodó természetes erőket támogatva tanítják meg ezeket szabadon használni, alkalmazni, fejleszteni. A meleg légkörben működő közösség egy szeretettel teli otthont varázsol a gyermek köré. A rendszer nem engedi a gyermekek túlterhelését, védi a gyermekek érzéseit, kibontakozásának saját tempójában kíséri útját és támogatja fejlődő belső világát.

A nevelés lényege és első lépése az utánzásra alapul. Követendő mintákat kell látnia és átélnie, melyekkel később azonosulva képes lesz a saját útján járni. A csoportok életkori összetétele vegyes, mintaként a családi modellt helyezi előtérbe: a nagyobbak segítik a kisebbeket, pont úgy, mint ahogy testvérek esetében is történik. Fontos szempont a biztonságérzet kialakulása a gyermekekben, ezt erősíti az állandó napi ritmus, ami a Waldord óvoda másik sajátossága, hiszen "tudatosan él a ritmikus ismétlés én-erősító és szorongásoldó hatásával". A tevékenységek, legyen az művészeti foglalkozás, verses, dalos, mesés játék, vissza-vissza térnek különböző ritmusokban, csak úgy, mint az ünnepek, az évszakonkénti változások és az ezzel összefüggő emberi munkák. Az ünnepekhez kapcsolódó tradiciók megismerése és átélése segíti az ősi, népi hagyományokhoz való szorosabb kötelék kialakulását, azok fennmaradását. A jelképek átélhetők a gyermekek számára, így az ünnepek jelentősége, tartalma is más dimenzióba kerül.

A Waldorf képzés egy nagyobb szellemi és lelki fejlődést kínáló rendszer, melyben a kisgyermekek ösztönei, erői nem elfojtásra, hanem támogatásra kerülnek, ezeket felhasználva és erősítve és a természet közeliséget szem előtt tartva engedik őket útra a nagybetűs élet felé. Azoknak a szülőknek, akik egy kicsit másként gondolkodnak a mai világunkról, egy kicsit szellemibb síkon tekintenek le rá, azok az ilyen jellegű óvodák és iskolák lehetőségeit kiaknázva gyermekeiknek is megpróbálják ezt átadni és ahogy a tapasztalatok mutatják, sikerrel járnak.

- BDBrigi -

Forrás: www.anyuci.hu



Szerző

donna.hu



Scroll to Top