A Pető-módszer, vagyis a konduktív fejlesztés

2009. 09. 14.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.
A cél a gyerek tanulásán alapuló sokoldalú személyiségfejlesztés, alkalmazkodni tudás a környezetéhez, motiválás az önálló tevékenységre, a beilleszkedés, a küzdeni tudásának és életrendszerének átalakítása. A konduktív pedagógia nem egy terápia, inkább az ember küzdeni tudásának, tanulási képességének az irányítása. A gyermekek fejlesztése a konduktor tanítók segítségével érhető el, akiket a Pető Intézetben képeznek pedagógiai szakemberekké, felkészítve őket az elfogadásra és a toleranciára. Ők végzik el az első vizsgálatokat, megszervezik az egyéni vagy csoportos foglalkozásokat a képességeiknek megfelelően. Folyamatosan figyelik a munkát, a fejlődést és ennek megfelelően alakítják ki a későbbi célkitűzéseket. Ők tanítják meg a gyerekeket arra, hogy a megtanult mozgásokat hogyan használják a napi tevékenységek során.

A Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézete több intézményegységből tevődik össze, ezek a következők:

Korai Fejlesztő és Konduktív Gondozó Központ:

Azokkal a csecsemőkkel és kisgyermekekkel foglalkoznak, akik nem az életkoruknak megfelelően fejlődnek az idegrendszerük károsodása miatt. A legjobb eredmény akkor érhető el, ha minél fiatalabban kezdenek el velük foglalkozni, így az alkalmazott technikákkal elkerülhető a további fogyatékosságok kialakulása. A gyerekeket felkészítik az óvodai és iskolai életre, segítik a családi nevelést, fejlesztik a beszédet, hangsúlyt fektetnek a játéktevékenységre.

Gyermekambulancia:

Három éves korig folyik a konduktív nevelés, hat hónapos kortól kezdődően csoportban és a szülők jelenlétével. Konduktív szűrés után kerülhetnek ide a gyerekek, és elsősorban a Budapest környéki családok számára nyújtja ezeket a folyamatos foglalkozásokat, míg az „Intervallum csoport” a vidékieket és a külföldieket fogadja pár hetes periódusokra. Óvoda:

3-7 éves korig vehető igénybe. Segítenek a megfelelő magatartásformákat elsajátítani, fejlesztik a készségeket, képességeket ill. a beszédet, tanítják a koordinált mozgást, és az önálló életmódra nevelnek a konduktorok. Iskola és Kollégium:

Része a közoktatási rendszernek, így feladata az alaptantervben előírt ismeretanyagok átadása, valamint a tanulók rehabilitációs ellátása. Mindenki a mozgásállapotának megfelelően vesz részt a feladatok megoldásában. Szülők iskolája:

Ez a program havi rendszerességű, és a vidéken élő 0-6 éves gyerekek konduktív nevelésével foglalkozik, mely a szülők tanításán keresztül történik. A szülő otthon a konduktor tanácsai által nevelheti gyermekét, ezáltal kialakíthatja számára a legmegfelelőbb napirendet.

Utógondozó:

Figyelemmel kísérik az elbocsátott gyerekek beilleszkedését, segítenek nekik a pálya- és iskolaválasztásban. Ha a fejlődés megakad, akkor még mindig van lehetőség a további konduktív nevelés kérésére.

Felnőtt Nevelési Egység:

A felnőttek rehabilitációjával foglalkozik, heti 2-3 alkalmas komplex csoportos foglalkozások keretében. Jelentős eredmények érhetőek el az egyedülálló módszer és a kitartó munka segítségével, ezért külföldön is egyre keresettebbé válnak a Pető Intézetben képzett konduktorok.



Szerző

donna.hu



Scroll to Top