Aktívan Fókuszban

2009. 04. 19.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.

Az évek során azonban úgy lealacsonyodott ez a két műsor, hogy a tisztességesen elvégzett riportok, a fontos napi történések, az aktuális problémák iránti érzékenység és elfogulatlan bemutatóképesség átcsapott a bulvárhírek, a saját arculatvilágba belehelyezett művies sztárok, műsorok promotálásába (reklámozásába). Ez van.

Logikus, hogy az utóbbi (reklámozás) hozzáállás kifizetődőbb, mint az igényesség fokozása, és az előbbi (üres bulvár témák) elegendő a nézettségi index növeléséhez. A hírességekről szóló botránykrónikák, a celebek hírei mellett, a hétköznapi szenzációk, a bűnesetek, balesetek, emberi tragédiák, szex, erőszak és a pénz van aktívan fókuszban. Ha különleges eseményeket dolgoz fel, ismeretlen, mindennapi emberek a főszereplői, ha pedig híres emberekről szól, akkor nem a nagy tetteiket, hanem mindennapjaikat és főleg magánéletük titkait teszi közkinccsé.

 

Ezek után a műsoridőből csak 1-2 perc marad a klasszikus értelemben vett riportok számára. A néző dokumentumfilmes eszközökkel operáló, többnyire gondos képi megformálású, kerek történeteket lát, melyek megértéséhez nem kell sok előzetes információ, vagy politikai ismeret. Eszközei az érvelés helyett a sokkolás, az objektivitás helyett az érzelmi bevonás, az információátadás helyett az azonosulás. Ez a műsortípus harsány, színes, érzelmes és szenzációéhes marad. A hírműsorokkal ellentétben nem a valódi híreket tükrözi, hanem saját híreket kreál azáltal, hogy képernyőre tesz egy egyébként nem jelentős témát. Mindez a hírérték elértéktelenedéséhez vezet.

Az egyén számára egyre kevésbé átlátható az a világ, amelyben él, s amelynek használója, elszenvedője, de nem alkotója. A lakosság többségének létfeltételei adottak, azt nem is próbálja megváltoztatni, egyre kevésbé függ tőle. (Sokan segélyből, rokkant nyugdíjból élnek.) Sokszor éppen a televízió képsorai, csinált szenzációi határozzák meg, tematizálják mindennapjaikat. Ám a drasztikus költségcsökkentés látványosan tetten érhető mind az Aktív, mind pedig a Fókusz történetében. A körülbelül 10 éve futó műsorok, ennyi idő alatt érték el, hogy a ráfordítások minimalizálása mellett meg tudják tartani, sőt növelni legyenek képesek a nézettséget, amíg ezt az egyre inkább csalódott nézők végleges elfordulása nem követi.

Sajnos a színvonal lassú, adagolt alacsonyodásával párhuzamosan a nézők igényei is sokszor leszállíthatók, illetve sok esetben cserélődik a nézőkör – és az igénytelenebb néző fogja kultiválni a műsort. Az értelmi szint azután fejlődés helyett nagyokat bukik lefelé a bugyutaság legmélyebb bugyraiba. És itt kell hangsúlyoznia tényt, hogy a Fókusz és az Aktív ma még a legnézettebb műsorok közé sorolhatók!

A Fókuszt bízvást lehetne szórakoztató testpolitikai magazinnak is nevezni, ugyanis a riportok közel fele bizonyos módon valakinek a testéről, annak állapotáról, átalakításáról, kinézetéről, a testet fenyegető veszélyről szól. A képernyőn látható test sosem csupán test, hanem normákat, hierarchiákat, lázadást stb. jelenít meg.  A néző számára húsbavágó a testtel foglalkozó történet, és mint ilyen, nem veszít népszerűségéből.

A Fókusz témái között szintén gyakran fordul elő a szociológiai mutatók alapján szegénynek nevezhető riportalanyok szerepeltetése. Esetükben az emberi szenvedést hozzák testközelbe. Olykor azért, mert maguk a riport szereplői úgy gondolják, hogy a Fókuszban való megjelenés révén juthatnak egyről a kettőre, olykor a nézettséget fokozó ok lehet, hogy a néző megnyugodva lássa, hogy: a riportalany a Televízióban nála is többet szenved.

A reklámtámogatás is jelentősen befolyásolja a műsor színvonalát. Ez a nem túl meglepő állítás különféle áttételeken keresztül azt eredményezi, hogy a Fókusz igyekszik azt a populációt elérni, amelyet a főműsoridőben elhangzó reklámok is célcsoportul tűznek ki. Így rejtett vagy direkt összefüggés tapasztalható a főműsoridőben reklámozott termékek/szolgáltatások és a Fókusz alapüzenete között. A Fókusznak  a TV2 bulvármagazinjával, a talán a Fókusznál is bulvárosabb Aktívval folyamatosan meg kell küzdenie, úgy is mondhatjuk, hogy a két műsor folyamatos harcot vív értünk, nézőkért, és bár a Fókusz többször vezeti a nézettségi ranglistát, egyenlőre az Aktívnak is szép hadizsákmány jut....

Kapcsolódó cikkek:

$$3139$$

$$2936$$



Szerző

donna.hu



Scroll to Top