Azok az emberek, aki tudnak hatni a többiekre sokkal sikeresebbek, mint azok, akik bár lehet, hogy nagyon okosak, mégsem képesek a hatékony kommunikációra. A dolog nagyon egyszerűnek tűnik, de érdemes elgondolkodni egy kicsit, hiszen mindenki szeretné érvényesíteni az akaratát, mindenki szeretné elérni a céljait, ehhez pedig arra van szükség, hogy a többi ember hallgasson ránk. Ahhoz viszont, hogy hallgassanak ránk ki kell vívni mások szimpátiáját, ami nem csak a külsőn múlik. Sok szakember szemében már eldöntött kérdés, hogy az EQ legalább olyan fontos – sőt inkább fontosabb -, mint az IQ.
Az emocionális intelligencia ahhoz segít minket hozzá, hogy megértsük mi ösztönzi a többi embert, hogy megérezzük a hangulatukat, vágyaikat és sikeresen együtt tudjunk működni velük.
Az első lépés, amikor megismerkedünk valakivel és szeretnénk, ha kedvelne minket, hogy pozitív benyomást próbálunk kialakítani. Érdemes néhány apró dologra odafigyelni, például arra, hogy mosolyogjunk sokat, ami banálisan hangzik, de nagyon sokat segít. Szólítsuk az illetőt a keresztnevén, hangsúlyozzuk az ő érdekeit, az ő szempontjait, és mindig figyeljünk oda arra, amit mond. Nagyon fontos az őszinteség, mert hazugságokkal és azzal, hogy szerepet játszunk, csak egy ideig lehet barátokat szerezni, hosszú távon túl kimerítő, és egyébként is folyamatos a lebukás veszély.
Ha egy csoportot szeretnénk meggyőzni valamiről, akkor egyszerre kell az érzelmekre és az értelemre hatni, persze nem szabad átesni a ló túl oldalára sem. Az érzelmekre ható érvek kihagyhatatlanok, viszont ha túlzásba visszük őket, ha valami olyasmivel rémisztgetjük a hallgatóságot, ami ellen úgysem tud tenni, akkor az érveink kioltódnak. Sokszor elég ha egyetlen embert, nevezetesen a véleményvezért, magunk mellé állítjuk. A véleményvezéreket általában könnyű felismerni, hiszen az ő véleménye a döntő, rá hallgatnak a többiek, mindenki elfogadja. Ha őt sikerül valamilyen kérdésben magunk mellé állítani, akkor már nyert ügyünk van.
Szintén nagyon fontos, hogy ha látszólag a saját érdekeink ellenében beszélünk, akkor az emberek hajlamosabbak hinni nekünk és megbízni bennünk. Ezért van az, hogy amikor a boltban az eladó az olcsóbb terméket ajánlja jobban, vagy őszintén megmondja, hogy ez a ruha nem áll annyira jól, szívesen hallgatunk rá, és még meg is jegyezzük magunknak, hogy milyen kedves.
Az érzelmi intelligencia fontosságát mutatja, hogy az EQ fejlesztés alapköve a vezetőképzésnek, illetve mindenki, aki emberekkel foglalkozik, szembe találkozik egyszer a témával. Bár úgy tűnhet, hogy ennek nincsen gyakorlati haszna az életben, csak a munka során, ez nem igaz, mert ha jobban belegondolunk folyamatosan meg akarunk győzni másokat az igazunkról. Minden ember arra áhítozik, hogy a többiek elfogadják, hogy kedveljék. A meggyőzés „gonosz ikertestvére” pedig a manipuláció, melyről Joseph Kirschner A manipuláció művészete című könyvében ezt írta: Valahányszor egy ember kinyitja a száját, hogy a másikhoz szóljon, nincs más szándéka, mint manipulálni őt.
Ha nem is ennyire sarkított a helyzet, de mindenesetre az tény, hogy a befolyásolás a társas érintkezés természetese velejárója. Nem mindegy tehát, hogy mi leszünk a meggyőzők, vagy minket győznek meg.
Kapcsolódó anyagok:
$$5194$$