Tanuljunk nyelveket! #br# De hogyan?

2010. 10. 13.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.

Kisgyermekként még úgy ragadnak ránk a nyelvek, mint a kosz. Mindenféle különösebb megerőltetés nélkül képesek vagyunk kettő, de akár három nyelvet is úgymond „magunkra szedni”, és még csak tankönyv se kell hozzá. Felnőtt fejjel azonban már egészen másképp tanuljuk a nyelveket.

Sokan nem is mernek belevágni, mondván, nekik ez már úgyse fog menni, meg különben is, mindig is gyengén szerepeltek a nyelvórákon. Pedig de jó lenne, ha a kedvenc sorozatukat, könyvüket eredetiben is élvezhetnék, ha könnyedén útbaigazíthatnák a német, francia, angol stb. turistákat, vagy a külföldi nyaraláson nem kézzel-lábbal módszerrel kellene kommunikálniuk! Esetleg jól jönne egy nyelvvizsga, magasabb pozíciót lehetne elérni a munkahelyen, jobb fizetéssel. A jó hír: a legtöbb esetben nem a nyelvérzékünk harmatgyenge, hanem a tanulás metodikája nem megfelelő. Hogyan is tanuljunk tehát nyelveket?

Ne kergessünk irreális álmokat

Minden bizonnyal vannak, akik képesek három hónap alatt középfokon elsajátítani egy nyelvet, de csak kevesen. Heti egy-két alkalomtól ne várjunk csodát, ha nulláról kezdünk egy nyelvet, akkor adjunk magunknak 6 hónapot, egy évet, hogy eljussunk egy olyan szintre, amikor az adott nyelven már egy átlagos napi bevásárlást viszonylag gördülékenyen el tudnánk intézni, mikor már bátran kérhetünk útbaigazítást; tudunk múltban, jelenben, jövőben információt közölni, és a rádióban, tévében megértünk néhány mondatot. Amennyiben az alapok szilárdak, jól berögzültek, a bonyolultabb nyelvtani szerkezetek elsajátítása, az adott nyelvre és kultúrkörére jellemző beszédfordulatok, írásbeliség elsajátítása se fog gondot okozni - hangsúlyozzuk, amennyiben az alapok szilárdak.

Ne magoljunk órákon keresztül

Nem feltétlenül marad meg jobban a tananyag a fejünkben, ha egész délután azt biflázzuk. Egy-másfél óra után úgyis elfáradunk. Amit meg megtanulunk, nos, annak lehet, hogy a fele se marad meg másnap reggelre. Ehelyett inkább alakítsuk úgy az időnket, hogy sűrűbben, rövid blokkokban tudjunk foglalkozni az adott nyelvvel. Minden nap egy fél órát például. Nagyon elfoglaltak vagyunk? A buszon is belenézhetünk a tankönyvbe, az utcán sétálva felidézhetjük a már tanult tárgyak neveit, készíthetünk cetliket az új szavakkal, melyeket a zsebünkbe tehetünk és elővehetjük őket, mikor van két szabad percünk. Esetleg, bármilyen nehéz is, de lemondhatunk kedvenc koraesti tévéműsorunkról a tanulás kedvéért. Rajtunk múlik, hogy találunk-e időt a tanulásra vagy sem!

Alkalmazzunk hatékony szótanulási módszereket

Vannak, akiknek elég egyszer elolvasni a szószedetet egy-egy lecke végén, és máris oda-vissza fújják az idegen szavakat és jelentésüket. Szerencsések. Sajnos, a többségünknek nem elég egyszer-kétszer végigfutni a megtanulandó szavakon. A megoldás a számunkra leghatékonyabb módszer megtalálásában rejlik. Ez lehet az, hogy sokszor egymás után leírjuk a célnyelv szavait, közben a magyar jelentést ismételgetve vagy azt is írva mellé. Esetleg írathatunk tollal egy listát magyarul, mellé pedig ceruzával a tanulandó szavakat; majd kiradíroz, újraír, kiradíroz, újraír, amíg gördülékenyen nem megy. A procedúra természetesen meg is fordítható, hogy az idegen szavakat írjuk tollal és a magyart mellé ceruzával. Gyárthatunk cetliket is, egyik oldalukon a magyar, másikon a célnyelvi szóval, kifejezéssel. Az így kapott szó-cetliket hajtsuk össze, tegyük magunk elé őket, és találomra húzzunk egyet közülük. Ha tudjuk a szót, akkor tegyük félre a cetlit, ha nem, hagyjuk magunk előtt, egészen addig, amíg minden szót meg nem tanulunk. A módszer előnye, hogy a cetliket úgy is össze lehet hajtani, hogy kinyitáskor az idegen szó legyen előttünk, vagy úgy, hogy a magyar, így könnyedén tanulhatjuk a szavakat oda-vissza, továbbá ezek a szókártyácskák eltehetők későbbre és bármikor elővehetők ismétlés céljából. Az MP3 lejátszónkat is bevethetjük szótanulás céljára. Készítsünk hangos szószedetet, és hallgassuk bevásárlás közben! A szavak írásmódja így nem fog ugyan rögzülni, de ez a módszer mégis óriási segítség lehet, főleg ha a hallás útján tanulók csoportjába tartozunk.

Figyelem! Szép és jó, ha megtanuljuk, hogy az angol „love” szó azt jelenti, hogy „szerelem, szeretni”, de ez még nem feltétlenül jelenti azt, hogy használni is tudjuk. Minden nyelvben vannak ugyanis ragok, vonzatok, kifejezések, rendhagyó igei alakok, és még sorolhatnánk. Tanuláskor ezeket se hagyjuk figyelmen kívül, sokkal könnyebb egyből ezekkel együtt tanulni a szavakat, a legjobb pedig, ha egy példamondat kíséretében tesszük mindezt. A „love”-nál maradva például: to fall in love with somebody – beleszeretni valakibe; Tom fell in love with Mary. – Tom beleszeretett Marybe.

Gyakoroljunk, gyakoroljunk, gyakoroljunk

Amikor csak lehetőségünk nyílik rá. Tudjuk, a gyakorlás a tudás atyja. Ezért nézzünk tévét, hallgassunk rádiót, zenét a célnyelven, olvassunk is, például a szintünknek megfelelő, direkt nyelvtanulóknak szerkesztett könyveket. Amikor egyedül vagyunk, olvassuk fel hangosan a leckék olvasmányait, ismételjük a szavakat. Ha pedig az adott nyelvet beszélővel találkozunk, próbáljunk meg szóba elegyedni vele. Hihetetlen sikerélmény, mikor idegen nyelven először váltunk egy-két szót egy anyanyelvi beszélővel!

Ne hanyagoljuk a leckét

A házi feladat célja az órákon tanultak rögzítése. Ezért rendszeresen készítsük el, odafigyeléssel, ne összecsapva! Még akkor is, ha unalmasnak tűnik, hogy hasonló mondatokat kell körmölnünk, nagyon-nagy segítség a tanulásban!

Tanuljunk együtt

Ha csoportos nyelvoktatásban részesülünk, az órákon kívül is üljünk össze a társakkal tanulni. Segíthet a tananyag megértésében, feldolgozásában, olyan dolgokra irányíthatja rá a figyelmet, melyek felett esetleg elsiklanánk.

Találjuk meg a saját tanulási stílusunkat

A tanulási stílussal kapcsolatban a szavak tanulásánál már említettük, hogy meg kell találni a számunkra legmegfelelőbb módszert. Ez a nyelvtanulás többi aspektusára is érvényes. Írásban, hallás útján tanulunk jobban? Egyedül, csoportban? Az a jobb, ha a nyelvtani szabályokat szóról szóra bebiflázzuk vagy az, ha sok-sok példán keresztül tanulunk meg valamit? Az olvasásértés nagyon jól megy, de a fogalmazással gondjaink vannak? Egyértelmű, hogy akkor utóbbit kell többet gyakorolnunk, ezen a téren kell átlépni a korlátainkat.

Ne adjuk fel!

A nyelvtanulás egy folyamat, melynek során lesznek hullámhegyek és hullámvölgyek, érnek minket sikerek és kudarcok. Ne adjuk fel, mikor akadályokba ütközünk! Ugye, máskor is találtuk már szembe magunkat első ránézésre megoldhatatlannak tűnő problémákkal, melyeken végül sikeresen túl tudtunk jutni? Miért lenne ez másképp a nyelvtanulásban? Ezzel bátorítsuk magunkat, mikor úgy érezzük, hogy elakadtunk! Sikeres nyelvtanulást kívánunk mindenkinek – azoknak is, akik már javában benne vannak, és azoknak is, akik most kaptak kedvet hozzá!



Szerző

donna.hu



Scroll to Top