Csodálatos, avantgárd és úttörő! Ezek voltak azok a jelzők, melyekkel a Ballet Russes-t illették, mikor 1909-ben Párizsban először bemutatták tudományukat. A balett korábban csak a tütükről, a piruettező hölgyekről és a kecsesen ugrándozó férfiakról szólt, ám ez az időszak és ez a társulat mindent megváltoztatott. A régi ultrakonzervatív udvari táncból valami egészen egyedi és különleges lett, valami igazán modern és művészi.
Serge Gyagilev volt a társulat vezetője. Úgy gondolta, megreformálja a balettet és megmutatja, hogy ez a táncforma igenis aktuális és modern tud lenni, ha kell, csak a megfelelő darabokat kell a megfelelő táncosokra bízni. Ezenkívül rájött, hogy ha közreműködik a kor nagyjaival, olyan előadásokat hívhat életre, mint a Tavaszi áldozat és a Tűzmadár.
Az együttműködés bámulatos volt. A csipkéket és a tütüket felváltották a Chanel-kreációk, a díszletet nem más, mint Picasso tervezte, a zenét Sztravinszkij írta, a háttereket pedig Matisse festette meg. A modern művészek fiataljainak krémje gyűlt össze és alkotta meg a végül világsikereket hozó darabokat.
De nem csupán a tánc körülményei és a zene változtak meg, hanem maga a tánc is. Létrejöttek azok a technikák és stílusok, melyek a mai kortárs balett alapjait képezik. A hamar világhírűvé vált táncosok, Vacláv Nizsinszkij, Anna Pavlova és társaik egy új, fiatal művészetet mutattak be egy megújult és megfiatalodott közönségnek Európa-szerte.
Sajnos a Ballet Russes igen rövid életű volt, Gyagilev halálát követően – mindössze húsz évvel megalakulásuk után – a társulat feloszlott. De a hatásuk hosszú távú volt. Örökre megváltoztatták a balett, a divat és a képzőművészet arcát.
A társulat életét már számos könyv és film is feldolgozta, sőt, most komplett kiállítás is nyílt a Ballet Russes-ről Londonban. Igyekeznek minél átfogóbban bemutatni azt a hatalmas horderejű változást, amit a táncnak ez a fajta új megvilágításba történő helyezése elindított. A londoni Victoria and Albert múzeum igazgatója azt mondta, hogy a választásuk nem véletlenül esett a Ballet Russes-re. „Újradefiniálták a balett fogalmát, ezért mindenképpen meg akartuk mutatni a világnak, hogyan is jött létre ez a csoda.” - nyilatkozta Mark Jones igazgató.
Vacláv Nizsinszkij Anna Pavlova