Ez itt a reklám helye

2008. 10. 22.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.

A reklámok szinte egyidősek az emberiséggel, az ókori Római Birodalom területén is találtak olyan jellegű falfirkákat, hogy merre is kapható a város legjobb bora. Később, amikor kialakult a verseny a termékek között, az ipari forradalom idején megnőtt a reklámozás jelentősége, hogy kitűnjenek a tömegből.

Természetesen rengeteg formájának megjelenését – tévéspot, rádiós hirdetés – csak a technika fejlődése tette lehetővé. Az eszköztár mára olyan mértékben gyarapodott, hogy önálló szakterületek jöttek létre. Így a 21. században, az információs szupersztráda korában, amikor bármerre is tekintünk, mindenhol termékek és szolgáltatások kelletik magukat, a cégeknek muszáj figyelemfelkeltő, harsány, manipulatív reklámokat alkotniuk, ha azt akarják, hogy az ő portékájukkal térjen haza a fogyasztó a vásárlásból.

A reklámozás hajnalán még egyetlen cél létezett a vállalatok számára, a minél intenzívebb termelés. Ezt a futószalaggal fémjelezett időszakot a nagy gazdasági világválság szüntette meg, amikor a vállalatok termelési kapacitása felülmúlta a piac felvevőképességét. Új módszerekre volt tehát szükség – bár a futószalag maradt –, hogy a vásárlókat meggyőzzék: nekik ez a termék feltétlenül kell. Mindez, Amerikában, az 1930-as években zajlott le, míg Európában csak az ’50-es években.

A XX. század első felében még nem számítottak a vevői igények, melyet jól mutat Henry Ford híressé vált mondása, miszerint a vásárló bármilyen színű autót kaphat, feltéve, ha feketét akar. Kezdetben ugyanis a Ford cég csak ebben a színben gurította le a futószalagról négy kerekűjeit.

Hamar rájöttek azonban a korai reklámszakemberek, hogy ez így nem jó módszer és nekiláttak a vevői igények feltérképezésének, hogy azokat a lehető legjobban ki tudják elégíteni. Ez sem volt elég nekik, elkezdték mérni az elégedettséget, mert hosszú távon jobban járnak, ha a vásárló nem csak egy alkalommal veszi meg a terméküket, hanem kialakul az úgynevezett márkahűség.

Később sok minden megváltozott, mára a cégek rájöttek, hogy marketing – mely sokkal tágabb fogalom a reklámnál – nélkül nem maradhatnak fenn. Így szerves részükké vált, ezzel együtt a mi életünknek is.

A reklámok megjelenése nem csak a technika, hanem a pszichológia és a szociológia fejlődésével is változott. A szakemberek ugyanis egyre frappánsabb ötletekkel állnak elő, az ember manipulálását illetően.

A képeknek, színeknek, hangoknak, mindennek, ami egy reklámban megjelenik, szerepe van és nemcsak a figyelemfelkeltésben. A tudatalattinkra hatnak, anélkül hogy tudatában lennénk a miértnek: azt a terméket fogjuk választani, amelyiknek a reklámja leginkább megfogott minket.

Egyes reklámok az érzelmeinkre hatnak, mások – például az autó és édességreklámok – vágyakat ébresztenek bennünk, megint másokra azért emlékszünk, mert megnevetettek minket, vagy egyszerűen csak tetszett a zenéje. A lényeg, hogy emlékezzünk, és hogy akarjuk a szóban forgó terméket. Néha nem is tudjuk, hogy reklám az, amit nézünk, olvasunk, olyan remek a csomagolás.

Ha nem tudjuk elkerülni őket, akkor érdemesebb megbarátkoznunk velük. Ráadásul némelyik amerikai, illetve nyugat-európai reklám egész szórakoztató egy laikus számára is, ezek pedig szabadon hozzáférhetők az interneten.

Ahogyan sok más országban, úgy nálunk is próbálnak az igazi "reklámzabálók" kedvében járni, ilyenkor egész délután és egész éjszaka csak reklámokat vetítenek. Aki kedvet kapott a kutakodáshoz böngéssze a www.reklam.lap.hu-t, rengeteg információhoz lehet jutni, és érdekes reklámfilmeket lehet nézni.



Szerző

donna.hu



Scroll to Top