Mi fúr hatalmas lyukat a tömör felhőrétegbe? Egyre gyakrabban találkozunk a jelenséggel, a tudósok pedig végre magyarázatra jutottak velük kapcsolatban.
Eric Zrubek és Michael Carmody fotója: Antarktisz, 2009 december
Egy új kutatás szerint a repülőgépek „szakítják át” a felhőréteget egy kis pontban, amiből aztán bizonyos időjárási körülmények hatására egyre nagyobb és nagyobb lyuk lesz. Speciális légköri nyomásviszonyok között az indítja el a folyamatot, hogy a repülőgépek turbinája miatti termodinamikai változás jegesedési folyamatot indít el fagypont alá hűtött vízmolekulák között.
Alan Sealls fotója:
USA, Alabama, 2003
A reakció energetikáját még vizsgálják a kutatók. Egyelőre sok a nyitott kérdés az ügyben, például az, hogyan képes a fagyott jég kristályos állapotban a felhőben maradni ahelyett, hogy azonnal lezuhanna az égből. (A folyamat –hőmérsékleti viszonyoktól függően- havazással vagy esővel ér véget, de előtte a felhőlyuk hatalmasra tágul.)
Amerikai kutatómérnökök laboratóriumi körülmények között is előidézték a folyamatot, a túlhűtött vízmolekulák termodinamikai egyensúlyát figyelve. Az eredmény hasonló lett a természetben megfigyelt felhőanomáliához, de nem mindenre kaptak választ a tudósok: például arra sem, hogy ha a felhőlyukak egy normális, gyakran ismétlődő termodinamikai reakció eredményei, amiket a repülőgépek okoznak, akkor miért nem találkozunk velük többször a repülőterek környékén. Azzal mindenesetre egyetértenek a szakértők, hogy a nagyobb repülőterek közvetlen környéke csapadékosabb, mint az normális lenne, és ez kapcsolatban lehet a most felfedezett légköri jelenséggel.
A felhőlyukakról szóló új tanulmány a Science magazinban jelent meg, július elsején. A publikáló kutatócsoport tagjai: Andrew J. Heymsfield, Gregory Thompson, Hugh Morrison, Aaron Bansemer, Roy M. Rasmussen, Patrick Minnis, Zhien Wang, Damao Zhang.
P. Wesley Tyler Jr. fotója: Myrtle Beach, Dél-Karolina, 2011 január