Meseautók kézzelfogható közelségben

2008. 07. 15.
Ez a cikk elmúlt egy éves, így elavult lehet.

Mai kényelmünk az utóbbi körülbelül ötven évben lezajló egyre gyorsabb ütemű fejlődésnek köszönhető, aminek azonban súlyos mellékhatása a környezet maximális kiaknázása. Lassan azonban kezdjük felismerni, hogy a mechanizmus meg is fordítható, vagyis a fejlődést is állíthatnánk végre környezetünk védelmének szolgálatába. Ilyen próbálkozás például, hogy számos cég hibridautókkal kísérletezik, és egy-egynek már bemutatópéldány is díszeleg a felhozatalában.

Magyarországonon az őrszentpéteri ANTRO (Alternatív Erőforrásokat és Járműveket Gyártó) Kht. hibridautójának első működő prototípusát 2OO8. O6. 16-án mutatták be a Közlekedési Múzeumban. A Solo fantázianevű hipermodern járgány alkotóinak a hírek szerint egy kicsit a „Frédi és Béni mobil” is ötletet adott, hiszen lítium- ion akkumulátorait taposópedálokkal maguk az utasok is tölthetik menet közben. Persze azért nem ez az egyetlen energiaforrás, a tetején napcellák találhatók, a motort pedig, amely csak nagyobb sebességnél kapcsol be, bioetanol működteti. A tetőre szerelt napcellák városi sebességnél átlagosan 2O-25 km megtételére elég energiát gyűjtenek össze naponta, amely lakott területen belül hangtalan, és káros anyag kibocsátása nélküli autózást biztosít.

A későbbiekben a hibridhajtást ki fogják bővíteni egy kisméretű növényi olaj-, vagy alkoholüzemű motor-generátorral, amely táplálja majd az akkumulátorokat, azok pedig energiával látják el a meghajtást biztosító villanymotorokat, ami lehetővé teszi a tartós, nagy sebességgel való haladást.

A Bioautó 10 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órára, a sebessége 140 km/órára emelhető jelenleg. A kocsi fogyasztása 1,5-2 liter 100 km-ként, amihez  a könnyű karosszéria és az áramvonalas forma is hozzásegít. Az első sorozat piacra dobását 2012-re tervezik, ára körülbelül megegyezne egy középkategóriás kis kocsiéval, viszont fenntartása annak töredéke lenne. Az ANTRO következő fejlesztése a Solo továbbfejlesztése családok számára Duo-ra, amely a koncepció szerint hat személyes, és 15 perc alatt két darab Solóra bontható.

A jövő másik érdekessége a kétéltű autó lehet, ami jelenleg egy Svájcban kifejlesztett egyedi példány. Főleg a víz közeli területeken lenne ésszerű alkalmazása, ahol naponta „kompolnak” az emberek. A típust Cabriora tervezték, hogy vész esetén könnyen elhagyhassák a hajót. A belső berendezés sóálló, hogy a tengervíz se tehessen benne kárt.

 

A BMW nagy dobása az alaklváltoztatós autó. Ennek külső burkolata fém és műanyag helyett textil és bőrszerű anyagból készült, ötletét James Bond szuperkocsija adta. A megoldásban sokféle lehetőség rejlik, például a fényszórók be- és kikapcsolása úgy néz ki, mintha egy élőlény pislogna.

A környezetvédő hibridautó használatára a Föld szennyezettségének mértéke miatt az emberiség egyre inkább rákényszerül, ezért ez a típus az elkövetkező évtizedekben jelentős karrier elé néz. Az egyéb fejlesztések egyedi érdekességszámba menő luxuspéldányok, gyakorlati értékük egyenlőre nem közhasznúsítható.

Meseautók első fecskéivel lassan már az utcákon is találkozhatunk. De milyenek is lesznek? Elérhetőek-e az átlagember számára, vagy csak annak, aki meg tudja fizetni a luxust? Van, amelyiknek a piacra dobási terve egészen jól hangzik, de a számunkra elérhetetlenek is érdekesek, mint látványosság...



Szerző

donna.hu



Scroll to Top